Lyse fiber-angriper i Bergen
Omsider skjer det noe i landets mest jomfruelige storby-fibermarked. Lysekonsernet og BKK etablerer Bergen Fiber for å angripe privatmarkedet.
- Samarbeidet med Lyse gir oss muligheter for å videreutvikle vår satsing på fiber til privatkunder uten at vi selv eksponerer mer kapital, sier Birthe Iren Grotle, kundedirektør i BKK.
- BKK har de siste årene hatt begrensede investeringsmidler til sin fiber til hjemmet-satsing. Når Lyse nå ønsker å investere i bergensområdet for å få flere kunder til sitt Altibox-konsept gjennom BKKs partner-avtale, så gir det en vinn-vinn situasjon for både Lyse og BKK, sier Grotle.
Markedstilpasset investering
- Kapitaltilførselen avhenger av markedet og etterspørselen, som er styrende for tempo i all vår vekst. Vi har ti års erfaring i hvordan vi kan bygge lønnsomt, og det er vesentlig for alle våre investeringer, sier styreleder i Bergen Fiber Toril Nag.
- Alle fiberselskaper som går inn i nye områder bruker noe tid på bli lønnsomme, og det gjelder også dette. Vi ser på dette som langsiktige investeringer. Teamet vårt i Bergen er svært erfarent, og består av dyktige ansatte fra BKK og Lyse, understreker Nag.
Lyse-konsernet vil få en eierandel på 85 prosent i det nye selskapet, og BKK de resterende 15 prosent.
Jomfruelige Bergen
Hvor mange fiberkunder det er i Bergen, finnes det ingen oversikt over, men BKK var størst i privatmarkedet ved årsskiftet med vel 12.039 kunder og en beskjeden vekst i fjor på 733 kunder.
I praksis har BKK de siste årene ikke hatt noen fokus på privatmarkedet. Bofiber hadde 1256 kunder. Hvor mye Telenor og Broadnet måtte ha finnes det ikke tall på, men deres satsing har heller ikke vært stor. Derfor er det bare i underkant av 20.000 boliger i Bergen som nå har fiberaksess.
Det er anslagsvis 160.000 husstander i Bergen og omegn som ligger i det naturlige nedslagsfeltet. Dette har også Telenor nå sett. og i et intervju med Berit Svendsen i sommer utpekte hun Bergen som ett av de tre viktigste satsingsområdene for fiber. For fiberoperatørene er Bergen og Romerike de to mest attraktive gjenværende "indrefiletene".
- Potensialet er stort selv om en et borettslag har kabel fra Canal Digital og Get, sier administrerende direktør Erik Korvald i BKK Marked – ett av BKKs to fiberselskaper.
Han bekrefter at Bergen Fiber vil operere utelukkende på privatmarkedet, mens BKK som før vil jobbe mot bedriftsmarkedet. BKKs fibervirksomhet ga et overskudd på 55 millioner kroner i fjor, av en omsetning på omlag 600 millioner kroner i infrastrukturselskapet BKK Fiber og BKK Marked samlet.
BKK er også storaksjonær i Tafjord Marked med betydelig fibersatsing og indirekte også i Enivest. Altibox har vært og er innholdsleverandør både til BKK og Tafjord.
Økt aktivitet
- Det felleseide selskapet skal stå for all nybyggingsaktivitet i BKKs markedsområde med innholdstjenester fra Altibox, mens tjenester som stamnettkapasitet og drift av stamnettet vil selskapet kjøpe fra BKK. I tillegg vil BKK få ansvar for markedsføring, salg og kundetjenester mot alle fiberkunder, også i nye felt, forteller Grotle i en melding både på BKKS og Lyses nettsider.
- BKK og Lyse har samarbeidet godt i flere år. Det er mange spennende muligheter til å utvide kundegrunnlaget i Norges nest største byområde, og ingen kan gjøre det bedre enn BKK. Derfor er vi glad for å få til et samarbeid der vi raskt kan bygge kundeaksesser og levere Altibox i dette markedet, sier Toril Nag, konserndirektør Tele i Lyse Energi.
Jan Troøen, som tidligere ledet Skagerak Fiber, skal lede det nye selskapet og rapportere til et styre ledet av Toril Nag.