Nedgang i Teliasonera i Norge

Netcom og Chess fikk samlet 1000 færre abonnenter i 2. kvartal og reduserte marginer.

Publisert Sist oppdatert

- I Sverige, Norge og Danmark lanserte vi nye mobiltilbud til konsumenter med faste avgifter for ubegrenset tale og tekstmeldinger i kombinasjon med surfing tilpasset til hver enkelt. Det nye svenske tilbudet utgjorde 20 prosent av nysalget i første halvår. Totalt har vi fått inn 180.000 abonnement i Skandinava etter disse nye prisplanene og erfaringene en innledningsvis lovende, sa den nye konsernsjef en Per Arne Blomquist da han i dag tidlig la fram halvårsresultatet til Telia Sonera.

Det er i Sverige de samlet har opplevd mobilvekst. Både i Finland, Danmark og Norge har Telia Sonera tilbakegang.

Synkende marginer

Netcom og Chess (Teliasonera Norge) fikk i 2. kvartal en nedgang på 1000 abonnenter i Norge og en nedgang i nettomsetningen på 10,1 prosent. I konsernrapporten oppgis årsaken å være hard konkurranse i B2B-segmentet. Lavere terminalsalg og lavere samtrafikkavgifter gjorde også utslag. De nye dataprismodellene skal imidlertid ha virket «framgängsrikt». Også Netcoms driftsmargin sank i 2. kvartal ned til 31,8 prosent fra 33,3 prosent i samme kvartal i fjor.

Mobilutviklingen er fallende for TeliaSonera både i Finland, Norge og Danmark mens det i andre kvartal var betydelig vekst i Sverige. Utviklingen i Eurasia dro imidlertid selskapet opp til resultater bedre enn analytikerne hadde forventet.