Et forsvar for FAD

LEDER: Store endringer nå vil fjerne fokus fra det viktigste, skriver Henning Meese.

Publisert Sist oppdatert

Valget er gjort og det endte som de fleste ventet med et borgerlig flertall. Ingen bombe der altså.

Nå starter arbeidet med å stable på bena en regjeringsplattform, sammensatt av enten to, tre eller fire partier. Resultatet av dette vil direkte påvirke politikken på en lang rekke samfunnsområder, men sannsynligvis ikke på den norske it-politikken. Det er et område som ingen av de fire borgerlige partiene har ofret mye oppmerksomhet i av valgkampen, og i den grad noen av partiene tidligere har uttrykt sterke meninger, så er det Høyre.

Derfor er det vanskelig å se at det blir noen andre enn Erna og hennes partikollegaer som tar ansvar for den offentlige it-politikken. Sist gang det var borgerlig regjering i landet (Bondevik II, 2001 - 2005) sorterte dette under Morten A. Meyer (H) i Moderniseringsdepartementet. Det som er nytt i denne omgangen er at Høyre, etter hva Computerworld erfarer, er i tvil om hvorvidt it-politikken skal bo i et eget departement. Blant alternativene som vurderes er at dette ansvaret delegeres til en statssekretær ved Statsministerens kontor.

Tanken er da at det blir kortere vei fra tanke til handling på prosjekter som har åpenbare samfunnsmessige gevinster.

Det er riktig at innføring av informasjonsteknologi i den norske forvaltningen har vært en treg materie. Prosessen fra smart ide til ferdig løsning har i mange tilfeller vært latterlig lang. Dessuten har offentlig it vært preget av mange stemmer og initiativ - og tilsvarende lite sentral koordinering. Likevel er vi mer enn skeptiske til om det er riktig strategi å i praksis legge ned Fornyingsdepartementet (FAD).

De siste årene har offentlig sektor hatt gjennombrudd på en rekke it-områder. De viktigste er kanskje innlemmelse av Bankid i ID-porten og endringene i Forvaltningsloven som legger til rette for såkalt digitalt førstevalg. Arbeidsfordelingen mellom FAD og Direktoratet for forvalting og ikt er velfungerende og på begge fronter er det bygd opp sterke fagmiljøer som vet viktigheten av hva de jobber med.

Kort sagt peker mange piler i riktig retning.

Da vil store organisasjonsendringer effektivt fjerne fokus fra det viktigste, nemlig prosjekter og gjennomføring av dem. Hvis FAD oppleves som trege er det fordi departementet ikke har fått tilstrekkelig mandat til å gjøre jobben sin. Det kan Erna Solberg gjøre noe med.

Men ikke reparer noe som virker.