Utfordrer med norsk teknologi
Det norsk-ledete selskapet Onrelay har utviklet en løsning for tett integrasjon mellom hussentral og mobiltelefoner.
Med MBX beholdes all funksjonalitet i hussentralen, samtidig som brukeren kan benytte sin mobiltelefon. Løsningen gjør også at de ansatte kan velge om jobb-nummeret eller mobiltelefonen skal vises hos mottaker. Det gjør det lettere å skille mellom jobb og fritid enn med for eksempel med Trådløs bedrift fra Netcom.
Baksiden av medaljen er at løsningen kun fungerer sammen med smart-telefoner hvor det er lettere å installere klient-programvare, enn på vanlige java-mobiltelefoner. Onrelay arbeider blant annet tett sammen med Nokia.
Internasjonalt
Onrelay er etablert av folkene som gjorde at Telenor i sin tid var verdensledende på ip-telefoni. Administrende direktør Ivar Plahte tok med seg en del Telenor-folk, fant investorer (blant annet ip-pioner Jeff Pulver) og etablerte et amerikansk selskap med hovedkontor i London.
-- Det er viktig å tenke internasjonalt fra starten, sier Plahte.
Den spede begynnelsen var allerede i 2000, men de første kommersielle pilotene ikke ble satt i drift før i fjor. Onrelay har ingen offisielle kunder, men ifølge Plahte står en større investeringsbank på kundelisten.
Selskapet har tolv ansatte, men er i ferd med å ansette flere.
Til Norden
I Norge skal det pågå samtaler med en større kunde. Bedrifter med flere enn 500 ansatte er målgruppen i første omgang.
-- Cisco har trukket oss til Norden. Vi har et demo-system stående hos dem på Skøyen i Oslo, sier Onrelay-sjefen.
Foruten Cisco fungerer MBX sammen med hussentraler fra Nortel og Avaya.