Computerworld og Dataforeningen fornyer avtale

Computerworld og Dataforeningen fornyer avtale

I 35 har har Computerworld vært den norske it-bransjens avis. Nå blir vi bransjens magasin, og Dataforeningens medlemmer blir fortsatt mottagere.

Den norske dataforenings (DND) medlemmer har mottatt Computerworld som en del av medlemskapet i mange år. Historien som papiravis er imidlertid over. I forbindelse med denne strategijusteringen har Computerworld og DND jobbet med å få på plass en ny avtale, som nå er forhandlet ferdig. 

I januar vil både DND-medlemmer og ordinære abonnenter motta et månedlig magasin. Stoffmengden blir akkurat den den samme, men altså i en ny innpakning, samt at alle abonnenter også får tilgang til alt lukket digitalt innhold på cw.no.

Økt samarbeid

Både generalsekretær Christian Torp i DND og ansvarlig redaktør Henning Meese i CW er entusiastiske over den nye avtalen.

-- Jeg synes dette er en riktig vei å gå for oss. Det er kult at de som vil ha Computerworld på print nå for et håndterlig format og at de som vil ha det digitalt får det, sier Torp.

I tillegg til tilbud om Computerworld til alle medlemmene, skal også Computerworld og DND samarbeide om analyser og spørreundersøkelser knyttet til den norske it-sektoren. Hensikten er å øke kunnskapen om den norske it-tilstanden på ulike områder. Resultatene vil bli publisert i Computerworld.

-- Min visjon for DND er å samle it-Norge, og da er det viktig med gode partnere. At Computerworld fortsatt er en av dem er veldig, veldig bra, ikke minst fordi Computerworld kjenner målgruppen vår svært godt. Jeg ser virkelig frem til samarbeidet i 2018, sier Torp.

Meese sier seg enig i det.

-- Medlemmene i DND er selvsagt en viktig målgruppe for oss. Avtalen er et godt fundament for Computerworld som både sikrer finansiering av mye god it-journalistikk og tilgang på et viktig publikum, sier Meese, som mener tiden var overmoden for en endring på forlagets papir-strategi.

Publikums leservaner har endret seg vesentlig de siste årene, og en ukentlig papiravis i en hastig digital hverdag er i ferd med å bli en anakronisme.

-- Vi vurderte en stund å gå 100 prosent digitalt. Vi bør jo logisk sett ha lesere som er klare for det. Våre undersøkelser viste imidlertid at mange ønsker et papirprodukt. Informasjonen på nettet er fragmentert og kaotisk - som gjør det vanskelig å få oversikt og ikke minst fordype seg i ulik tematikk. Ideen ble dermed skapt om et månedsmagasin hvor leserne kan søke innsikt og bakgrunn. Tanken er at vi skal lage et magasin som det er naturlig å fordype seg i på hytta eller i ro og mak på sofaen når helga setter inn.