WIFI PÅ VEIEN: Nextbase 512GW har innebygd WiFi og kan enkelt overføre trafikkopptakene til en mobil eller et nettbrett. (Foto: Toralv Østvang)

Dashbord-kamera i lys og mørke

KOMMENTAR: Gode dashbord-kameraer dokumenter det som skjer på veien under alle forhold, i lys og mørke. De blir stadig bedre.

Å fremskaffe realistisk erfaring av nytten med dashbord-kameraer er vanskelig. Jeg har fått prøve et slikt kamera, Nextbase 512GW, siden i sommer, men har ennå ikke kollidert. Derfor kan jeg egentlig ikke si noe om det er en fordel eller ikke å ha et kamera i frontruta. Det krangler dashbord-kameraprodusentene, brukerne, politiet, Datatilsynet og forsikringsbransjen om.

Selve testomtalen av Nextbase-kameraet finner du i en separat artikkel. La meg her bare nøye meg med å fastslå at det var et spennende, nyttig og lærerikt møte med et produkt som har høstet mange lovord i testomtaler rundt omkring de siste månedene. 

Ganske gode spesifikasjoner

Men noen generelle betraktninger og litt historikk er det plass til. Som for eksempel at disse små videokameraene nå begynner å få ganske gode spesifikasjoner. Med kameraet jeg har prøvd, kan opptak gjøres i i 1440p med 30 bilderuter i sekundet og 1080p på 60 bps i tillegg til vanlig 1080p med 30 bps, samt 720p.

Et kjapt søk viser at Nextbase-merket er omtalt i PC World Norge flere ganger opp gjennom årene, i tilknytning til andre produkter som portable DVD-spillere til bruk i bil, samt fotorammer og lignende produkter.

Britiske Nextbase så potensialet for å satse på dashbord-kameraer da markedet for bakseteunderholdning via DVD-spillere begynte å gå nedover for fire-fem år siden.

Moderat i Norge

Desto mer gledelig for selskapet at dette nå er den produktgruppen innen forbrukerelektronikk som vokser raskest i Storbritannia. Markedsanalysefirmaet GfK venter at det vil bli solgt fire millioner dashbord-kameraer i Storbritannia i 2019.

Volumet i Norge er foreløpig moderat. Robert Ingebretsen, kommersiell direktør hos den norske distributøren av Nextbase-kameraene, Nordic Base AS i Oslo, fortalte i juni til fagbladet Elektronikkbransjen, organ for Stiftelsen Elektronikkbransjen, at selskapet hadde solgt cirka 10.000 bilkameraer i Norden i løpet av drøyt to år. Foreløpig er denne produkttypen i en oppstartfase her hos oss, heter det.

Politi-skepsis

Så langt har politiet her til lands gjentatte ganger gitt uttrykk for skepsis. Det er politiets oppgave å fremskaffe beviser, ikke bilistenes, har vært gjennomgangstonen. Så sent som i vår gikk Utrykningspolitiet ut og advarte mot slike kameraer, ifølge Aftenposten.

Nå skal det sies at også britisk politi har uttalt seg med en viss tvilrådighet. En polititalsmann har uttalt til The Telegraph at dashbord-kameraet gir et ensidig bilde av en hendelse og at uavhengige øyenvitner fortsatt er viktigst.

Bilforsikringsbransjen er derimot mer velvillig innstilt, om kanskje ikke like klar i sine uttalelser i Norge som i Storbritannia. Ifølge Nextbase-folkene er produktene tatt i mot med åpne armer av britisk bilforsikring. Et av de største forsikringsselskapene, Axa, gir rabatt på premien til dem som installerer Nexbase-dashbordkamera.

Her i Norge gikk forsikringsselskapet Tryg i sommer ut med anbefaling om å installere dashbord-kameraet – spesielt før utenlandsturer.

Tre klare fordeler

Nextbase-produsenten fremholder at det er tre klare fordeler med dashkamera: De kan brukes til å bevise skyldspørsmål, de kan gi kortere behandlingstid i forsikringssaker og de kan brukes til å avsløre svindel.

Forkjemperne for dashbord-kameraer hevder også at bevisstheten om at det nå er mange kameraer i bruk i bilene i trafikken, gjør at mange av oss kjører mer forsiktig enn før, fordi det er så lett å bli fanget opp av dashbord-kameraet i en annen bil. Det er i hvert fall fort gjort å havne på Facebook – om enn forhåpentlig såpass anonymisert at man ikke blir gjenkjent. Hvis dét skjer, har man ganske sterke kort på hånden, uansett hvor idiotisk man har oppført seg i trafikken.

Nyttig

Vårt møte med dashbord-kamerateknologien endte med en konklusjon av at dette er en nyttig utvidelse av bruksområdet til data-, video- og kommunikasjonsteknologi som før eller senere sikkert vil være diskret innebygd i alle bilder fra fabrikken av. Enn så lenge har vi det som dingser festet til frontruten med sugekopper og ledninger som roter til litt i bilene våre, men stadig flere av oss finner seg i det.

Mer om Nextbase 512GW i en separat testomtale, altså.