Lasse Ruud, Intellisearch, og Henrik Klemetsen, Canon. Foto: Heine Stangeby

SØKENDE: Lasse Ruud fra Intellisearch og Henrik Klemetsen fra Canon vil gå sammen om å gjøre søk bedre for kunden. Foto: Heine Stangeby

Ett søk, ett resultat

Canon og Intellisearch har gått sammen for å forenkle søk og arbeid I dokumentbehandling. Målet er å få ett korrekt resultat, ikke mange muligheter.

Dokumentbehandling blir mer og mer avhengig av søk, ettersom datamengden stadig øker. Det ønsker Canon og Intellisearch å gjøre noe med, og har slått seg sammen som partnere for å lette byrden med søk.

- Jeg tenker ofte at de jeg ser som jobber sent om kvelden, de sitter og leter etter dokumenter eller gamle versjoner av tekster, sier Intellisearch-sjef Lasse Ruud.

- Mye av det som blir produsert lages om igjen, det er noe de fleste har vært borti. Man kan lett gi opp å lete for å finne tilbake gamle versjoner, og da bruker man av overtiden for å gjenskape disse.

Finne riktig data

Intellisearch ble startet i 2004 som en spin-off av det norske selskapet Cyberwatcher. Selskapet spesialiserer seg på søketjenester, og fokuserer på søk innenfor dokumenthåndtering og epost-klienter.

Henrik Klemetsen, markedsansvarlig hos Canon forteller at han så lyset under en demo hos en felles kunde. Frem til nå har selskapet kun brukt søkene som er gjort tilgjengelige på eksisterende plattformer.

- Vi er i 2017, men fortsatt klarer ikke de store epost-klientene effektivt å finne det du leter etter på en relevant og god nok måte, så den opplevde merverdien bare ved å kunne gjøre søk i egen epost er som regel svært stor blant brukerne. Samtidig får man muligheten til å gjenfinne data på tvers av etablerte siloer.

Google-aksepten

Ruud sier tjenester som Google-søk har gjort at vi ser på søk på en ny måte, og at brukere ofte assosierer et godt søk med mange resultater.

Det er kanskje ikke like gøy lenger å få 47 millioner treff på ett søk.

- Google har skapt aksept for at jo flere treff, jo bedre, og det mener vi blir feil. Det er kanskje ikke like gøy lenger, å se at man får 47 millioner treff på ett søk, men det er det vi er blitt vant med. Det er når du trenger den ene eposten eller den ene spesifikke filen vi vil jobbe med å få med søkeresultatene. Det er der magien ligger når det gjelder dokumenthåndtering.

- Den største konkurrenten vår er kanskje kunden selv, og toleransen man har bygget opp for gigatreff, sier Klemetsen.

Det har tidligere vært dyrt å implementere søkemotorer, uavhengig av om det er software eller som prosjekt. Nå kan leveransen gjøres på noen timer, om man ser bort fra selve indekseringen som selvsagt tar mer tid.

Vil til utlandet

Løsningen er utviklet i Norge, noe Lasse Ruud mener er en viktig bit, spesielt når det kommer til det offentlige.

- Vi vektlegger det å være lokale, og vi opplever det som en viktig del i kommuneløsningen vår. 25 prosent av alle norske kommuner med over 25.000 innbyggere bruker vår løsning, så den norske biten blir veldig viktig for oss.

Intellisearch definerer selv målgruppen som bedrifter med 50 eller flere ansatte, mens nettsidesøk passer for alle bedrifter. Selskapet har foreløpig ikke store utenlandske kunder, men utelukker ikke at Canon kan hjelpe de ut over Norges grenser.

- Vi er ikke store i utlandet, men har et par kunder. Canon kan i høyeste grad hjelpe oss ut av landet, spesielt fordi vi ikke er til hinder på hverken språk eller implementasjoner. Vi kan også gjøre implementeringer direkte fra vårt kontor, forteller Ruud.  

Digitalisering