MESSENGER: Facebook-ledelsen har lettet på sløret om sin Messenger-strategi.

Derfor ble Facebook og Messenger adskilt

Messenger blir egen plattform for både business og moro.

Mange Facebook-brukere ble både forvirret og litt forbannet i fjor da de ble tvunget til å laste ned Messenger som separat app i stedet for å ha chatte-funksjonen integrert i Facebook. 

Nå begynner det å bli klart hvorfor Facebook-ledelsen valgte en slik løsning. Messenger er rett og slett i ferd med å bli en egen plattform med linker til annen programvare og til forretningsvirksomhet utenfor Facebook-sfæren.

Egen plattform

På Facebook-konferansen F8 i San Francisco i forrige uke lettet ledelsen for selskapet litt på sløret om sin Messenger-strategi. Messenger skal være både et utsalgssted og en plattform for andre mobilapper som kan lastes ned direkte fra Messenger og integreres i brukernes Messenger-samtaler.

Allerede i dag er det over 40 utenforstående partnere som utvikler apper og andre slags tillegg for Messenger. Det finnes apper for å legge inn tilpassede GIF-illustrasjoner i meldingene, for å gjøre om tekst til sanger, for å legge inn animasjoner og så videre.

Folk kan fortsatt sende vanlige tekstbaserte meldinger til hverandre. Men hvorfor gjøre det når appen Ditty kan gjøre om meldingen din til en sang? Eller når appen Pyro kan få et bilde av huset til vennen din til å se ut som om det er i brann?

Hensikten med slike tillegg er å gi folk flere verktøy til å uttrykke seg med, sa Facebook-gründer Mark Zuckerberg på F8-konferansen.

Verktøy for nettbutikker

Facebook-ledelsen ønsker også å gjøre Messenger til en plattform for forretningsvirksomhet. For eksempel kan nettbutikker bruke Messenger til å sende sporingsinformasjon om en pakke som er underveis til kunden, og kunden kan chatte med nettbutikken via Messenger. Dette kan være mer praktisk enn å bruke epost eller telefon, mener Facebook-ledelsen.

For et par uker siden kunngjorde Facebook at brukerne snart vil kunne sende penger til hverandre via Messenger. Denne tjenesten vil bli tilgjengelig for Facebook-brukere i USA de nærmeste månedene. Derfor er rimelig å tro at denne funksjonen vil bli videreutviklet slik at man også kan betale for varer og tjenester via Messenger, ifølge IDGs nyhetstjeneste. På Facebooks hjemmeside har det vært eksperimentert med en kjøp-knapp.

Messenger har nå rundt 600 millioner bruker som logger seg på minst én gang i måneden. Dette er omtrent halvparten av alle Facebook-brukerne i verden.