Superbatterier er underveis

Lades opp kjapt, tåler 10.000 oppladinger og vil holde i 20 år. Elbilen kan lades på noen få minutter, og du kan utsette kjøpet av ny mobil.

Publisert Sist oppdatert

Batterilevetid og -ladetid er i dag den største hemskoen innenfor elektronikk-utviklingen.

Det er særlig litium-ionbatterier som ligger på etterskudd, noe produsenter av alt fra mobiltelefoner til elektriske biler sliter med.

Men nå har forskere ved Nanyang Technology University (NTU) i Singapore funnet frem til en helt ny måte å konstruere batterier på.

Ikke minst for tilhengere av elektriske biler vil den nye batteriteknologien by på store fremskritt. Ladetiden kan reduseres til fem minutter, omtrent den samme tiden som man bruker ved bensinpumpen i dag, og batteriet vil trolig ha lengre levetid enn bilen.

10.000 oppladinger - 20 års batteritid

Forskerne påstår at den nye løsningen vil gjøre det mulig å lade batterier i løpet av få minutter, at batteriene vil tåle opptil 10.000 oppladinger og at de derfor kan få en levetid på opptil 20 år.

Det kan få vidtrekkende konsekvenser. Ikke bare fordi man slipper å vente så lenge på oppladingen, men også fordi det kan føre til at vi ikke trenger å bytte ut våre elektroniske enheter så ofte som vi gjør i dag.

Dagens litium-ionbatterier begynner gjerne å svekkes allerede etter 500 oppladinger. Etter dette er ofte umulig å få ladet opp til full effekt.

I praksis fører dette til at mange som kjøper elektronikkprodukter, for eksempel mobiltelefoner, bytter dem ut etter to år. Det er naturligvis ikke bare svekket batteri som får folk til å bytte mobil, men batteri-tilstanden er i hvert fall en medvirkende faktor.

Elbil-debatten kommer trolig også inn på et annet spor når det ikke lenger blir nødvendig å bytte batteriene i bilens levetid.

Forskerne ved NTU i Singapore snakker nå om at deres batteriteknologi vil gi batterier som tåler opptil 10.000 oppladninger før det blir umulig å nå maks opplading.

BATTERIFORSKERE: Professor Chen Xiaodong ved Nanyang Technology University (bak) sammen med sine assistenter Tang Yuxin og Deng Jiyang. (Foto: NTU, Singapore)

I stedet for to år vil batteriene altså være omtrent like friske som nye frem til de har vært i bruk i 20 år.

Løsningen: titaniumdioksid

Forskerne har funnet ut at det faktisk ikke trengs noen omfattende redesign av batteriene for å oppnå dette målet. I stedet for å bruke grafitt i anoden - den negative elektroden under opplading - i litium-ionbatteriene, benytter de en substans basert på titaniumdioksid til å lage nanotråder som er tusen ganger tynnere enn menneskehår.

Med tynne tråder av titaniumdioksid i stedet for grafitt samt fjerning av noen andre komponenter som bidrar til å senke hastigheten internt i dagens batterier, har forskerne greid å øke hastigheten vesentlig på elektroner og ioner som flyter inn i og ut av batteriet.

Ifølge forskerne greier de nå å lade batteriene til 70 prosents kapasitet på bare to minutter.

Titaniumdioksid finnes i store mengder i naturen og er både billig og trygt.

Oppfinneren av titaniumdioksid-blandingen, assosiert professor Chen Xiaodong ved Singapore-universitetet, sier at den nye batteriteknologien kan komme på markedet i løpet av to år.

Et firma har allerede inngått lisensavtale om å bruke den nye teknologien, men foreløpig vil ingen si hvilket firma det er snakk om, melder PC World USA.

Pressemeldingen fra NTU-universitetet kan du lese her .