VRANGE: Hos vår lokale Elkjøp-butikken var de først lite villige til å ta i mot retur av potensielt farlige Ipad-ladere. Computerworlds journalist ble bedt om å ta direkte kontakt med Apple. Først etter en diskusjon tok de motvillig i mot laderne, men da kun fra Apple-produkter beviselig kjøpt i samme butikk.

Ikke lett å bytte Apple-lader hos Elkjøp

Da Computerworld tok turen til en Elkjøp-butikk, med potensielt farlige Apple-ladere, ble vi først sendt på dør.

Med en håndfull Apple-ladere til Ipad i lommen, tok Computerworlds journalist turen til Elkjøp. Bakgrunnen var Apple tilbakekaller et stort antall støpseladaptere etter at det er påvist fare for at adapterne kan sprekke og gi elektrisk støt.

Ifølge Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) er 6,8 millioner av de berørte pluggene solgt i Norge.

Det første svaret til den ansatte i Elkjøp-butikken var at vi måtte ta dette direkte med Apple og at de ikke kunne ta i mot laderne.

Møtte motstand

Vi mente på vår side at siden Elkjøp er en forhandler av Apple-produkter føltes det naturlig at de skulle hjelpe.

-- Det går mye raskere om du går inn på nettsiden til Apple og gjør dette selv, sa mannen bak skranken.

-- Så dere kan ta de i mot?

-- Om du har kvittering, mannen bak serviceskranken var nå tydelig irritert.

-- Vi har ikke det med, sa vi.

-- Da kan vi ikke hjelpe deg, svarte Elkjøp-mannen.

Det hører med til denne lille historien at Computerworld så gikk tilbake til butikken med ideen om å søke i butikkens eget arkiv. Dette medførte at vi fikk levert to av laderne for Apple artikler som var kjøpt der.

-- Kunne vært taklet annerledes

Fortsatt hadde vi ladere igjen som i verste fall kan gi deg støt.

-- Apple har lyst til å ta hånd om returene selv og det har de gitt beskjed om, svarer kommunikasjonssjef i Øystein Schmidt i Elkjøp og legger til:

-- For å sikre best mulig service vil Apple levere ny lader til kundene.

Dette står i kontrast til pressemeldingen Apple sendte ut i forrige uke hvor de beskriver innbytteprosessen:

«Bytt inn adapterene dine hos den lokale Apple-autoriserte tjenesteleverandøren din». Som andre alternativ skriver de: «Be om utskiftning på nettet».

-- Vi er en dialog hele veien med Apple, sier Schmidt.

-- Bør ikke også Elkjøp være interessert i å trekke tilbake defekte og potensielt farlige ladere?

-- Jeg ser at denne saken kunne vært taklet annerledes. Kunder skal kunne komme til oss for å få hjelp. La meg sjekke denne saken internt hos oss, sier Schmidt.

Elkjøp-kunden har fire valg

Informasjonsdirektøren i Elkjøp sender etter et par dager en epost til Computerworld som beskriver hvilke valg kunden har:

1. Kunde kan selv registrere den defekte laderen på en nettside etablert av Apple, og vil da få en lader fra dem i posten kort tid etter.

2. Vårt varehus hjelper kunde i det vedkommende kommer innom oss og registrerer på samme Apple-nettside vegne av kunde. Mottak av lader samt retur av gammel gjør kunde selv.

3. Vårt varehus tar imot lader og oppretter en sak, og tar dette så videre med vår servicepartner som er Apple-autorisert Serviceverksted. Vi sender inn lader og mottar ny til kunde tilbake til butikk.

4. Kunde besøker et Apple-autorisert verksted som ordner dette direkte med kunde. 

 

-- Det er Apple selv som har bedt om at vi skal håndtere denne saken på en slik måte, gjentar Schmidt i eposten.