Nikon krymper forbruker-speilrefleks

Nikon D5500 er mindre og lettere enn forgjengeren. Og så kan skjermen vippes.

I tillegg er skjermen blitt berøringsfølsom.

Nikon benytter CES-messen i Las Vegas til å oppgradere sin forbruker-speilrefleks i D5000 serien samt til å lansere et par nye objektiver.

Hovedproduktet som Nikon nå har lansert, er Nikon D5500. Dette er Nikons nye toppmodell blant selskapets speilreflekskameraer for forbrukermarkedet - vi oppfatter den neste på stigen, D7100, som et entusiastkamera.

Den største nyheten på Nikon D5500 er trolig lcd-skjermen bak på kameraet, som i tillegg til å være vippbar også er blitt berøringsfølsom. Dermed har Nikon kunnet fjerne en hel rekke fysiske knapper på baksiden av kameraet.

I tillegg er kamerahuset blitt rundt 60 gram lettere enn forgjengeren, Nikon D5300, som fortsatt er med i Nikons kamera-portefølje.

Dette gjør Nikon D5500 til en av lettvekterne blant de «ekte» speilreflekskameraene på markedet.

I denne prosessen har Nikon naturligvis også greid å gjøre kameraet litt mindre. Vi snakker ikke om mye. En liten millimeter i høyden og bredden, og fem millimeter slanking av tykkelsen er endringene vi snakker om her.

I tillegg har kameraet fått noen forbedringer i ergonomien, og batterikapasiteten er økt fra 600 til 820 bilder, selv om batteriet er det samme som i forrige modell.

Kommentar: Lite nyskaping

Etter å sett på spesifikasjoner og Nikons egne beskrivelser av nykommeren D5500, må vi fastslå at revolusjonerende nyskaping ikke ser ut til å stå i høysetet hos Nikon for tiden.

Med tanke på nedgangen i kamerasalget fra 2013 og fremover bør jo utviklingsavdelingene hos produsentene, inklusive Nikon, arbeide på høygir nå.

Det kan det jo hende at de gjøre også. Men det ser ut til å være langt mellom de dristige fornyelsene i de sentrale kameraprodusentenes lanseringer på den store forbrukermessen i Las Vega akkurat nå. Nikons lansering av D5500 faller inn i mønsteret her.

Ny optikk

I kampen om speilreflekskundene i et fallende marked er trolig optikken viktigere enn noengang. Jo flere objektiver en kunde kjøper av et bestemt merke eller med objektivfatning til sitt merke, jo mer lojal - eller bundet - blir kunden. 

Nikons CES-lanseringen omfatter da også to nye objektiver.

KOMPAKT: Nikons nye 55-200 mm-objektiv er lett og komptakt.

Det er en en forholdsvis kompakt og lett telezoom myntet på Nikons DX-kameraer, det vil si speilreflekser med bildebrikke i APS-C-størrelse. Det hele og fulle navnet er AF-S Nikkor 55-200mm f/4-5.6 ED VR II.

Med bildebrikke i DX-størrelse vil brennviddeomfanget på dette objektivet tilsvare 82,5-300 mm. Vekten er 300 g.

HALVERT VEKT: Nikon møter kravet om mindre og lettere kamerautstyr med blant annet en 300 mm-tele på ned mot halve vekten av forgjengeren.

Nikons nye 300 mm teleobjektiv AF-S Nikkor 300mm f/4E PF ED VR er også et lett kamera for sin klasse, selv om det veier 755 g. Det er likevel nesten bare halvparten av vekten til forgjengeren, som veide 1300 g.

Nikon markedsfører dette objektivet for sports- og villmarksfotografering samt for reise- og portrettfotografering.

Bildestabilisatoren i objektivet tilsvarer rundt 4,5 trinn lengre lukkertider, hevder Nikon.

Prisene

Nikon D5500 vil koste 8990 kroner i en pakkeløsning med 18-55 mm kit-objektiv. Andre pakkeløsninger vil også bli tilbudt.

Veiledende pris på 55-200 mm-objektivet er 3490 kroner, mens det mer profesjonelle 300 mm-objektivet vil koste 20.190 kroner.

Produktene kommer i salg fra slutten av januar til tidlig februar.