Arild Westbye, Grundig

Fra it-distribusjon til hvitevarer

Etter 25 år som toppleder i it-selskaper bytter Arild Westbye beite.

Publisert Sist oppdatert

Arild Westbye (57) har tiltrådd som salgsdirektør i Grundig Nordic med ansvar for de nordiske landene i oktober i fjor. Han bytter bransje etter mange år som toppleder i it-bransjen.

Westbye kan vise til rundt 25 års fartstid i it-bransjen, både på leverandør- og distribusjonssiden. Over 20 av dem har han vært toppleder hos toneangivende aktører i bransjen. I sju år var han administrerende direktør og norgessjef hos breddedistributøren Ingram Micro. Deretter var han i nesten 12 år i HP, blant annet som nordisk direktør for HPs pc-avdeling. De siste tre årene var han administrerende direktør for Tech Data i Norge.

I tenkeboksen

– Det har vært en bra reise, sier Westbye, som i fjor fikk lyst til å prøve noe nytt:

– Etter at jeg sluttet i Tech Data hadde jeg en periode offside i sommer, da jeg bare slappet av og tenkte på hva jeg skulle gjøre senere, forklarer han. I denne perioden, da han var i tenkeboksen, ble det litt fram og tilbake, og endte med at han kom i diskusjon med Grundig.

– De er et spennende selskap som befinner seg i en vekstfase i Norden. De har et brand de har investert mange penger i og er en solid merkevare, sier Westby. Han legger til at Grundig er et mindre selskap enn de han har vært i tidligere, men at han på det tidspunktet hadde lyst til å gjøre noe annet.

Nysatsing i Norden

Grundig, som mange sikkert tenker på som erketysk, er nettopp kjøpt opp av et tyrkisk selskap, og Westbye har tiltrådd stillingen i forbindelse med nysatsing i det nordiske markedet. Pr i dag er det ansatt 50 personer i Norden og de hadde en omsetning på rundt 750 millioner i 2015. Hovedkontoret med salg og administrasjon ligger i Ski, med salgskontorer i Danmark, Sverige og Finland.

Selskapet er store på hvitevarer, som er den største delen, og fra gammelt av er de kjent som leverandør av tv og radio, forteller Westbye og tenker tilbake på det gamle, ærverdige radiokabinettet som besteforeldrene hadde.           

Som nordisk salgsdirektør i Grundig kan Westbye dra nytte av tidligere erfaringer og et stort nettverk, ikke minst på distribusjonssiden.

– Stillingen passer godt til min bakgrunn, mange av de store kundene hadde vi også i it-bransjen, og jeg kjenner mange av menneskene tidligere. Mange av partnerne er også de samme. Selv om det er andre kontaktpersoner er det den samme partneren.

– Vi selger til mange av de samme kjedene som vi hadde i it-bransjen for retail, som Ekspert og Elkjøp, og vi forholder oss også til noen aktører som er spesialister og jobber bare med hvitevarer eller tv, avslutter Arild Westbye.