MOBBING: Microsoft har ikke spart på kruttet i kampen mot Google.

Microsoft roer ned Google-drittslenging

KOMMENTAR: Selskapets nettside og butikk med i overkant frekke Google-angrep er borte.

Det kan nok være grunn til å være en smule skeptisk til mengdene data Google samler inn om brukerne sine, og hva disse kan og vil brukes til.

Å ta den fullt så langt som Microsoft er det imidlertid få som har gjort.

Nettside med angrep

På tampen av 2012 lanserte Microsoft en nettside, med tilhørende nettbutikk, kalt Scroogled.com, hvor de blant annet angrep Googles innsamling av brukerdata, hvordan de delte dataene med app-utviklere, hvordan de laget målrettede annonser og hvor begrenset funksjonalitet de serverte med Chromebook. Og alskens andre ting med Google som plaget Microsoft.

I tillegg til å ta opp problemene, som unektelig er verdt å tenke litt ekstra over, solgte Microsoft t-skjorter, kopper og annet med slagord mot Google. Det som kunne vært et prisverdig tiltak, fremsto i stedet mest som et klamt og litt desperat forsøk på å virke tøffe.

Det er vel heller tvilsomt om Microsofts kampanje mot Google virket. Om ikke annet skal selskapet visstnok ha solgt godt med effekter til Google-ansatte, som kjøpte og brukte dem ironisk.

Det er for øvrig ikke første gang de to selskapene ryker i tottene på hverandre. For noen år siden tabbet Microsoft seg ut ved å betegne Chrome som skadevare. Se hva vi skrev om den saken.

Ny strategi

Nå er nettsiden Scroogled.com fjernet, og trafikken videresendes i stedet til whymicrosoft.com, som i stedet for å å angripe Google forsøker å argumentere for hvorfor det er en god ide å velge Microsoft fremfor konkurrenter som Amazon, Cisco og Google.

Avdelingen i Microsofts nettbutikk hvor du fikk kjøpt effekter med slagord mot Google, er også mer eller mindre nede for telling, og produktene er tilsynelatende ikke lenger å få kjøpt.

Det er kanskje like greit. Selv om angrepene tidvis kunne være litt morsomme, kommer man nok lenger med nøktern argumentasjon, enn med drittslenging.