Mobil vil overgå pc i Ehandel

Mer enn hver tredje nordmann har brukt mobilen eller nettbrettet for å handle varer eller tjenester de siste seks månedene.

Publisert Sist oppdatert

– Kombinasjonen at mobile enheter er blitt en nødvendighet for folk flest, og at de har den med seg overalt, kombinert med stadig bedre nettkapsitet for mobil og butikker tilpasset mobile enheter driver veksten. Den er betydelig i alle aldersgrupper. Over halvparten av dem mellom 25 og 34 år har handlet med mobil eller nettbrett. Den største veksten ser vi derimot i aldersgruppen mellom 55 og 64 år. Andelen her er mer enn doblet og flere enn hver fjerde nordmann i denne aldersgruppen har handlet via mobilen eller nettbrettet de siste seks månedene. Denne undersøkelsen og våre egne handelsdata viser at veksten på digitale transaksjoner via mobil og nettbrett vokser raskt. Det er ikke et spørsmål om hvis, men når mobilt vil gå forbi e-handel via PC-er, sier daglig leder Henrik Begby Andersen i Dibs Norge i en pressemelding.

Stor økning i kjøp med apper

De største varegruppene som kjøpes med mobile enheter er reiser, underholdning, klær og sko. Nær halvparten har brukt enten mobil eller nettbrett, fordi de hadde den tilgjengelig da de skulle handle, mens flere enn en av tre oppgir at de kjøpte varer eller tjenester via enn app. Økningen i kjøp ved bruk av apper har økt med hele 44 prosent.

– En rekke aktører gjort det enkelt å gjennomføre transaksjoner i apper, enten du skal reise, kjøpe klær, bøker eller elektronikk er handelen kun noen tastetrykk unna på mobilen eller nettbrettet. Vår erfaring er at leverandører nå integrerer tilpassede mobile plattformer når de utvikler nye e-handelsløsninger, sier Begby Andersen.

Nesten alle handler på nett

Flere enn ni av ti har gjennomført minst en digital transaksjon på nettet i løpet av det siste halvåret, og over 25 prosent sier de vil handle mer de neste 12 månedene.

– Det er reiser, klær og sko, samt elektronikk som står øverst på listen over varer og tjenester nordmenn vil kjøpe mer av det neste året. Dette er da også de tre produkt- og tjenesteområdene som nordmenn allerede bruker mest penger på. Det som er mer spennende er at nordmenn vil øke forbruket på tjenester, som forsikringer og helseprodukter og -tjenester med mer enn 20 prosent. Særlig på tjenestesiden er dette områder som er mindre utviklet i det norske markedet i dag. De som er tidlig ute her vil få et konkurransefortrinn, sier han.

Kvinner driver helsekategorien

Innenfor helseprodukter og –tjenester er det særlig kvinner som sier de vil kjøpe mer via digitale transaksjoner.

– I denne kategorien finner vi både helsetjenester, treningstjenester og -produkter, samt skjønnhets- og velværeprodukter. Vi tror at en tettere digital oppfølging fra både medisinske sentre og fra treningssentre vil være noe av det som vil drive tjenestemarkedet i denne kategorien. Vi er allerede i dialog med en rekke tjenesteleverandører som ønsker sikre betalingsløsninger for sine tilbud til nordmenn, sier Begby Andersen.

Strømmetjenester er populært

En av tre abonnerer på videostrømmetjenester som Netflix, Viaplay og HBO, mens flere enn en av fire er kunder av musikkstrømmetjeneste-leverandører som Spotify og Wimp.

– Underholdningstjenester som gir mer frihet øker. Både tjenester som Wimp og Netflix gir tilgang til store kataloger med innhold til en akseptabel pris. Terskelen er samtidig lav på ekstra kjøp av videostrømme-produkter, som filmer og nye TV-serier. Denne typen øyeblikkskjøp, der beslutningsprosessene er korte og ofte på impuls, ser vi fra andre undersøkelser begynner å bli en stor konkurrent til de linjære tv-produktene. Betalingen for Brækhus-kampen viser også at TV-kanalene nå utforsker samme type betalingsmodell for å øke inntektene, sier han.

Småbarnsfamiliene mest aktive

Norsk E-handel 2014 viser at det er småbarnsfamiliene som bruker nettet hyppigst til å skaffe seg varer og tjenester. De viktigste årsakene til å e-handle er å spare tid og spare penger. Andre viktige årsaker er at butikkene alltid er åpne, det er enkelt å sammenlikne priser og vareutvalget består av produkter brukerne ikke finner andre steder. Av dem som har handlet via nettet har 55 prosent kjøpt varer eller tjenester fra et utenlandsk selskap.

– De viktigste grunnene for å kjøpe fra utlandet er lavere priser og at produktene ikke ble tilbudt på norske sider. Tilgang til varer bør være en invitasjon til norske nettbutikker å vurdere om vareutvalget er for snevert, sier han.

En av tre har avbrutt en handelen

Flere enn en av tre har avbrutt en handel som de har vært i ferd med å gjennomføre. De viktigste grunnene er usikkerhet for den totale kostnaden på kjøpet med frakt og retur- betalingsbetingelser, at betalingen ikke lot seg gjennomføre eller at utfylling av data var for tidkrevende.

– Forbrukerne stiller høye krav til informasjon, brukervennlighet og enkelhet ved betaling. Denne undersøkelsen viser at en rekke nettaktører ikke har gjort et godt nok forarbeid før de lanserte sin nettbaserte butikk. Det gjør at utenlandske aktører har en lettere jobb med å kapre norske e-handlere, avslutter Begby Andersen.