Apple og Samsung taper nettbrettsalg

BREMSET NEDGANG: Samsung er største leverandør av Android-nettbrett som disse Glaxy Tab S-brettene, men slås av merkefrie nettbrett og har Lenovo som ny konkurrent. Foto: Dag-Rune Z. Vollen

Apple og Samsung ned fra nettbrettronen

Modningen av nettbrettmarkedet gjør merkeløse produsenter til verdens største – og forvarsler at Windows 10 kan bli en større nyhet enn 12-tommers eplebrett.

Merkeløse nettbrettleverandører inntok toppen som verdens største nettbrettleverandør i 2014. Slike nettbrett, som måkes ut i strie strømmer i vekstmarkeder i Asia og som premier og gaver i modne markeder, utgjorde 29 prosent av solgte nettbrett i 2014. 

Dette er opp 27 prosent målt mot året før, melder Strategy Analytics.

Den eneste merkeleverandøren som holder følge med denne veksten, er Lenovo. De kunne notere seg for en salgsvekst på 41 prosent, noe som ga en markedsandel på 4,7 prosent.

De to største nettbrettleverandørene Samsung og Apple mistet ikke bare topplasseringen, men de leverer ikke engang mest – til sammen var deres markedsandel på 43 prosent i 2014.

Systemmessig er det fortsatt Android som dominerer nettbrettmarkedet. To av tre nettbrett drives av Linux-derivatet, med Samsung som største leverandør med 25,6 Android-andel, eller 17,1 prosent total markedsandel. Samsung tapte én prosent av total markedsandel i 2014 målt mot 2013. 

Apple Ios er på andre plass med 26,1 prosent. Selskapet tapte 15 prosent markedsandel i 2014.

-- Samsung må styrke salget sitt mot det profesjonelle markedet og i vertikalene. For Apple er det bråttom å få lansert en pro-modell av Ipad med 12,9-tommer for å få tilbake vekst og begeistring for deres nettbrett, sier Peter King, sjef for tjenesteanalyser i Strategy Analytics.

Windows har ifølge IDC 4,6 prosent markedsandel i nettbrettmarkedet i 2014.

Metningen av markedet kan resultere i at neste runde med nettbrettsalg blir mer variert.

- Et mer modent nettbrettmarked vil sannsynligvis deles opp i flere bruksscenarier og prispunkter. Produsenter av Windows-nettbrett får dermed store muligheter for å selge avanserte løsninger til en god pris til det profesjonelle markedet når Windows 10 blir lansert senere i år. IT-sjefer som vil ha tilbake oversikt og kontroll over IT-systemene sine vil foretrekke egne Windows-nettbrett foran andre «ta-med-din-egen»-strategier, sier Eric Smith, senioranalytiker av nettbrettstrategier i Strategy Analytics.

I Norge bråbremset nettbrettsalget opp i fjor etter årevis med astronomisk årlig vekst. Fallet på 36,7 prosent betydde 700 000 færre solgt nettbrett i 2014.

 

Mobile Enheter