TELLEREN: Marte Ottermo er kommunikasjonssjef i Elektronikkbransjen, og henter inn tall fra landets elektronikkselgere hvert år. Foto: Aslak Borgersrud

Nettbrett i fritt fall

Men bærbare pc-er selger mye mer enn i fjor.

Er nettbrettets tid ute? Er Ipaden død og Galaxy Tab livstruende skadet?

Vel, i dag la bransjeforeningen Elektronikkbransjen fram salgstall for 2014. Og tallene tyder ikke på en glimrende framtid for vår berørings- og barnevennlige venn.

Sammenliknet med 2013 ble det solgt 700.000 færre nettbrett i fjor. Det er en nedgang på 36,7 prosent. Altså har en tredjedel av nettbrettmarkedet sporløst forsvunnet. 

Så, hvor er de blitt av? Elementært, min kjære Watson! Salget av bærbare pc-er har skutt i været. Der har salget økt med rett oppunder 30 prosent. 

- Vi ser tre årsaker til fallet i nettbrett, fortalte Elektronikkbransjens kommunikasjonssjef Marte Ottermo på den årlige pressekonferansen, som i år fant sted i 33. etasje på Plaza i Oslo sentrum.

- Fryktelig mange har både et og to nettbrett i heimen allerede. Mobiltelefonene blir stadig større. Og kanskje viktigst: Den bærbare pc-en har slått tilbake, sier Ottermo.

Moro på kroppen

Men det er også andre interessante endringer i Elektronikkbransjens tall.

Blant annet viser de at nordmenn i fjor kjøpte 80.000 smartklokker og 240.000 smartarmbånd. 

Hodetelefoner var enda mer populært. Hele 1,2 millioner eksemplarer av sånne kjøpte vi. Dr. Dre og andre hodetelefonprodusenter kunne stikke gode 600 millioner norske kroner i lommene i fjor. Men om det er vekst eller ikke vet vi ikke, for dette er første gang Elektronikkbransjen gir ut tall for hodetelefoner og såkalte wearables.

Onde tunger kan muligens foreslå at nordmenn kjøper stadig flere tåpelige produkter vi egentlig ikke har bruk for. Såkalte instant-kameraer er nemlig også svært populære. Hele 10.000 stykker kjøpte vi i fjor. For rundt 1000 kroner stykket. Dette er kameraer som gir et papirbilde umiddelbart.

Liten mobil nedgang

Mobilsalget har falt en del.

I 2013 ble det solgt 2,4 millioner mobiltelefoner i Norge, mens i 2014 nøyde vi oss med 2,1 millioner. Det er det laveste salgstallet siden 2006.

- Vi kjøper fortsatt dyrere telefoner enn i fjor, forteller Ottermo.

Eller som sjefen i Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, åpnet konferansen: "Det året det var så bratt, var det en som sang. Men vi er ikke helt der."