TENKE SIRKULÆRT: Å invitere til bred kundedialog er en ny måte å jobbe med bærekraft i teknologibransjen på, sier administrerende direktør i Atea, Michael Jacobs. (Foto: Atea)

Atea vil ha mobilkundene

Atea Mobil vil være i markedet som virtuell teleoperatør etter sommerferien, og har ambisjon om 20 prosent av mobilmarkedet.

Ifølge en pressemelding vil nå Atea kaste seg inn i kampen om mobilkundene. Atea ønsker å bli en ledende aktør på mobile løsninger for bedriftsmarkedet og kjøper 17,5 prosent av plattformselskapet Erate.

Atea Mobil vil være i markedet og utfordre Telenor og Telia som virtuell operatør etter sommerferien.

– Når IT og telekom smelter sammen i løsninger som gir markedet stor verdi innenfor Internet of Things (IoT), Big Data og Analytics, er det helt naturlig for oss som landets ledende systemintegrator å innta denne posisjonen. Atea Mobil skal bli den foretrukne leverandøren av fremtidens mobile løsninger for våre kunder, sier Michael Jacobs, administrerende direktør i Atea Norge i pressemeldingen.

Billig og innovativ

Ifølge Jacobs har selskapet en ambisjon om å drive frem innovasjon og digitalisering, og samtidig tilby både eksisterende og nye kunder bedre tjenester og konkurransedyktige priser.

– Vi har i første omgang et mål om å ta minst 20 prosent av det totale mobilmarkedet.

Utover å levere tradisjonelle mobilabonnement, vil Atea også legge til rette for den ventede veksten innen nye enheter som trenger å være tilkoblet mobilnettet. Jacobs mener bruken av slike enheter vil eksplodere på veien mot fremveksten av smarte byer, industri 4.0, digitalisering av velferd, skole og samferdsel, etablering av smarte bygg og i bedrifter generelt.

– Med den lange erfaringen og den brede kompetansen vi har innen IT og systemintegrasjon, er det ingen norske selskaper som vil være bedre posisjonert enn oss til å tilby fremtidens mobile løsninger, sier Jacobs.

Kjøper andel i Erate

Atea kjøper 17,5 prosent av selskapet eRate, som gjennom flere år har tilrettelagt for nyetableringer i telekombransjen. Ifølge pressemeldingen vil det gi Atea enda større muskler til å drive innovasjon og produkt- og tjenesteutvikling i det mobile markedet.

Mobilsatsningen blir en egen forretningsenhet i Norge under navnet Atea Mobil.

Trenger 70 nye medarbeidere

I første omgang er det rekruttert 30 ansatte internt som vil jobbe i den nye forretningsenheten, og Jacobs ser for seg en rask vekst mot 100 medarbeidere.

– Vi har svært mye kompetanse på telekom allerede, og vi vil selvsagt fortsette jakten på de beste hodene for å bygge fremtidens beste mobile plattform, sier Jacobs.

Satsningen vil i første omgang gjøres i Norge, samtidig som selskapet løpende vil vurdere lansering i de øvrige landene Atea opererer i.