Apple kan sette fart i mobil betaling

Med iPhone 6 er Apple i en posisjon som kan skape momentum for mobil betaling.

Publisert Sist oppdatert

- NFC (Near Field Communications) er noe mange mobilleverandører har hatt lenge. Med iPhone6 kommer nå også Apple med det, sier analytiker i Intelis, Salvador Baille. Han har engasjert seg sterkt i området.

- Likevel kan det vise seg at Apples inntog i mobil betaling er det avgjørende elementet for å få fart i den noe fragmenterte og sene utviklingen på områset, sier Baille.

Pengesterke kunder

- Apple kan lykkes der andre har feilet. Det er mange årsaker til det. Apple har en stor markedsandel av pengesterke kunder i vestlige land og en stor markedsandel blant innovative og endringsvillige brukere – blant annet ungdommen. Apple-kundene er blant dem som også bruker mest penger og dermed betyr mye for finansnæringen, sier Salvador Baille.

- Det er et helt økosystem som skal på plass før mobil betaling blir like sterkt som de tradisjonelle betalingskortene. Men Apple har styrke til å påvirke de sterkeste globale spillerne som Visa, Mastercard og de store bankene. Flere kilder påstår at disse avtalene allerede er på plass og at Apple vil la disse aktørene gjøre feltsalgsjobben i de ulike land. Også via samarbeid med leverandørene av betalingsterminaler i butikkene, som i de fleste tilfellene er globale aktører, og forhåpentligvis et forenklet brukergrensesnitt, kan de det utmerket godt bli slik at iPhone6 virkelig setter fart i dette økosystemet, sier Salvador Baille.

500 millioner brukere

- Apple har nok en fordel: Allerede over 500 millioner registrerte brukere av iTunes/ App Store. Dette løser en viktig inngangsbarriere for adopsjon av mobilbetaling, nemlig selve registrering for hver eneste betalingsapp.

- Endelig må vi huske at Apple lanserte iBeacon for lenge siden, basert på BLE-teknologi og som identifiserer deg for Apple-bruker i det øyeblikket du er i butikken. Dette åpner for en helt ny dialog-opplevelse med kunder i butikken. Kombinerer man iBeacon med betaling og til og med Passbook, så kan Apple tilby en helhetlig løsning som kan være vanskelig for andre å matche.

- Det store spørsmålet er om Visa og MasterCard virkelig er villige til å bruke ekstra tid og ressurser på denne satsingen eller om de, fra deres mektige posisjon i det globale betalingsnettverket, betrakter Apple som bare nok en aktør som vil bruke deres betalingsplattform. Denne nye satsingen fra Apple står og faller på dette, poengterer Baille.