- Apple Watch er for femi

- Apple Watch er for "femi"

TAG Heuer vil vise hvordan smartur skal se ut.

Uken før Apple lanserte sitt smartur, handlet det i stor grad om samme type produkter på årets IFA-messe. Det er rett og slett smartur for alle penga, overalt.

Det er moro for alle mobil- og teknologiprodusentene, som får ett nytt segment å jobbe med, og litt kjedeligere for de tradisjonelle produsentene av armbåndsur, som får konkurransen fra en type teknologi de selv har lite kompetanse på.

Nå ser det ut til en av de mer etablerte og respekterte urprodusentene vil ta opp kampen mot alle nykommerne.

Urprodusenten TAG Heuer melder nemlig at de vil lage sitt eget smartur. Og det skal være et tøffere og mer tradisjonelt armbåndsur med smartfunksjoner enn det vi har sett så langt.

- Vi har lyst til å lansere et TAG Heuer-smartur, men det kan ikke være en kopi av Apple Watch, har Jean-Claude Biver, sjef for klokkeproduksjon i TAG Heuers-eierselskap LVMH, forklart til den sveitsiske avisen NZZ am Sonntag.

Vil vise frem neste vår

Han forklarte videre at Tag Heuer har planer om å senest vise et eller flere smartur på Baselworld expo i mars neste år, og at de ikke har råd til, eller ønsker, å bare kopiere alle de andre smarturprodusentene.

Det er ikke første gang Biver uttaler seg om smartur i pressen. I forrige uke fikk han oppmerksomhet da han mente at Apple Watch er "for femi", og manglet den tidløse designen, stilen og presitsjen som kjennetegner et godt kvalitetsur.

- Dette uret har ingen sex-appeal. Det er for feminint og er for likt alle de andre smarturene som er kommet. For å være helt ærlig, ser det ut som noe som kunne vært designet av en førsteårs designstudent, i sitt første semester, har Biver blitt sitert i et annet intervju, denne gangen med tyske Die Welt.

Det er imidlertid mange utfordringer i vente for de tradisjonelle urmakerne. Viktigst er det at de ikke har på langt nær samme erfaring med programvare og elektronikk som dagens smarturprodusenter. En annen utfordring er at det kanskje ikke er like lett å selge et dyrt smartur som vil være teknologisk utdatert i løpet av kort tid.

Sliter med teknologien

Biver innrømte selv at nettopp dette med teknologi var et problemområde, i et intervu med Reuters tidligere i år. Der forklarte han at de gjerne skulle ønske de kunne lage gode smartur, men at de rett og slett mangler tilgang til den nødvendige teknologien.

Samtidig er det ikke sikkert at det noe kjempeproblem med litt noe utdatert, men fungerende, teknologi. I alle fall så lenge man kan treffe riktig kundesegment med produktet.

Vi har i flere år blant annet sett eksempler på at luksusprodusenter som Vertu har vært i stand til å selge gammel og utdatert mobilteknologi, pakket inn i gull og diamanter, til en kundgruppe som er mer interessert i prestisje enn å ha det nyeste av teknologi.

Det kan uansett se ut til at TAG Heuer, og også andre urprodusenter, jobber hardt med å gjøre seg aktuelle i et nytt produktsegment. Og om ikke teknologien er like avansert som det Apple, LG, Sony eller Samsung leverer, kan du banne på at smarturene i alle fall vil se mye lekrere og tøffere ut - og at det ikke vil være i nærheten av å ligne på Apple Watch.

Les om:

Mobilitet