CHROMEBOOK: Acer har lansert den første Chromebook-pc-en med 15,6-tommers skjerm og Intels nyeste Broadwell-prosessorgenerasjon. (Foto: Acer)

Derfor blir Chromebooks en suksess

En rekke nye Chromebook-pc-er ser dagens lys på CES-messen denne uka. Her er fire grunner til at Chromebooks kan bli en suksess i 2015.

Google har slitt i motbakke med sitt Chromebook-konsept, det vil si pc-er som - i hvert fall i utgangspunktet - er avhengig av å være på nett for å fungere.

Ikke minst har deler av datafagpressen vært skeptisk til Chrombook-pc-ene. Både testere og kommentatorer har stilt seg tvilende og gitt til dels ganske dårlige anmeldelser av Chromebook-pc-er.

Her i PC World Norge kalte vi i fjor høst en av Samsungs Chromebook-maskiner for "en dyr dørstopper" - med tanke på hvor håpløs pc-en var å bruke når nettet var nede.

Tross kritikken har imidlertid Chromebook-salget økt i 2014, og konseptet står foran et skikkelig gjennombrudd nå ved begynnelsen av 2015, mener vår kollega Chris Hoffman hos PC World USA.

Han skisserer opp fire hovedgrunner til at Chromebook-pc-er kan bli en stor suksess i 2015.

1) Skolene

Chromebook-pc-er er i ferd med å bli en suksess i skolene, i hvert fall i USA. Der tok Chromebook-pc-ene ledertrøya i desember etter å ha utkonkurrert Apples iPad som den mest solgte datamaskinen i amerikanske skoler.

Ifølge analysefirmaet IDC ble det solgt 715.000 Chromebook-pc-er til amerikanske skoler i tredje kvartal i fjor, mot 702.000 iPad-er.

Hovedårsaken er prisen. Noen av Chromebook-pc-ene koster under 200 dollar.

Dessuten kommer man ikke forbi at særlig de eldste elevene ønsker tastatur, påpeker PC Worlds kommentator.

Viktige programvarefirmaer begynner nå å levere sine produkter også på Chromebook-plattformen. Dette gjelder for eksempel Adobe, som er klar med Photoshop som strømmetjeneste for Chromebook-brukere. Dette er et resultat av samarbeid mellom Google og Adobe.

Det kan til og med godt tenkes at vi får det tilsynelatende paradokset at Microsoft begynner å tilby sine Office-programmer for Chromebooks. Det er godt mulig at det "nye" Microsoft under sin nye sjef Satya Nadella kommer til å tilby Office for online Chromebook-anvendelse for å møte konkurransen fra Google Docs.

Hvorvidt Chromebook-pc-ene greier å trenge seg inn på det norske skolemarkedet, blir blant spørsmålene vi vil følge nærmere utover i 2015.

2) Windows er "overkill" for mange

Sammenkoblingen mellom mobilitet og skytjenester er trolig enda sterkere med Chromebook-konseptet enn i Windows-verdenen, selv om Microsoft fokuserer aldri så mye på nettopp dette.

Det hjelper ikke at Windows-verdenen kan by på kraftigere programvare når Chromebook-pc-ene gir folk flest det de trenger på en billigere og enklere plattform. 

Folk trenger en datamaskin i bærbar-drakt. Det er den mobile delen av Chromebook-konseptet. Og de trenger denne datamaskinen for å kunne bruke programvare som er tilgjengelig i nettleseren, altså skybasert programvare. 

Gjennom nettleseren får Chromebook-brukerne alt fra Facebook og epost via Google Docs til tjenester som Amazon, Evernote, YouTube og Netflix. 

25 av de mest populære mobile programmene på det amerikanske markedet leveres nå via nettleseren.

Med Chromebook-pc-er får man tilgang til all denne programvaren uten å måtte forhold seg til all systemadministrasjon og uønsket tilleggsprogramvare som gjerne følger med i Windows-verdenen.

3) Android-brukere vil ha Chromebooks

Android er en svært populær plattform, og Google jobber nå hardt for å få Chrome OS og Android til å fungere godt sammen.

For eksempel vil man snart kunne låse opp sin Chromebook fra sin Android-mobil.

Og når en Chrome OS- og en Android-enhet er koblet sammen via Bluetooth, får man meldinger om innkomne samtaler på sine Chromebook. Der dukker også tekstmeldingene opp.

Flere og flere Android-apper fungerer nå på Chromebook-pc-er, og Google arbeider for å gi appene et konsistent utseende på tvers av disse plattformene og på nettet.

PC World gir dessuten Chromebook-pc-ene æren for å bryte opp Microsofts eksklusive avtaler med pc- og komponent-produsentene. Mange produsenter har vært redd for å levere produkter for andre operativsystemer enn Windows, men nå ser det ut til at alle de store produsentene er klar for Chromebooks.

Noe av det som har styrket posisjonen til Chromebook-pc-ene, har vært alt oppstyret rundt Windows 8. Det samme kan sies om Microsofts beslutning om å gå sine partnere blant pc-produsentene i næringen ved å lansere Surface-hybridene. Dette har skapt irritasjon hos en del pc-produsenter.

4) Priskrigen

Vi står nå ved innledningen til det som ser ut til å bli en kraftig priskrig mellom Microsoft og Chromebook-pc-ene.

Se bare på HP Stream. Dette er den første Windows-bærbare til under 200 dollar på det amerikanske markedet. Maskinen kjører Windows-varianten Windows 8.1 with Bing, en gratis Windows-variant som Microsoft leverer til produsenter av lavpris-pc-er.

Det er altså ingen tvil om at Microsoft nå tar opp kampen mot Chromebooks for fullt, etter først å ha møtt konseptet med en smule nedlatenhet.

Krigen mellom Micorosoft og Google bidrar også til å gjøre bærbare Windows-pc-er billigere.

I 2015 kommer vi til å se stadig flere og bedre billige Windows-bærbare til å slåss mot Chromebook-pc-er. Samtidig blir også de sistnevnte stadig bedre.

En ond sirkel for pc-produsentene, kanskje.

Men en priskrig som trolig blir til glede for pc-kjøperne.

Microsoft sier de har økt farten på Windows-utviklingen. Windows 10 kommer imidlertid ikke før sent i 2015. 

Til sammenligning har Google en oppdateringssyklus på Chrome OS som tilsier nye oppdateringer hver sjette uke.