TØFT I PROFFMARKEDET: Nikon D5 er selskapets nye flaggskip i proffmarkedet, men avishus verden over reduserer staben av pressefotografer, noe som rammer kameraprodusentene hardt.

TØFT I PROFFMARKEDET: Nikon D5 er selskapets nye flaggskip i proffmarkedet, men avishus verden over reduserer staben av pressefotografer, noe som rammer kameraprodusentene hardt. (Foto: Nikon)

Nikon stenger i Norge

Nordisk sentralisering fører til at Nikons norgeskontor nå stenges, men det aktive salgsteamet fortsetter som før.

Kamera- og optikkprodusenten Nikon har nå startet en omorganisering som fører til at det norske hovedkontoret på Fornebu utenfor Oslo blir nedlagt.

Men selskapet understreker overfor PC World Norge/Computerworld at alle medarbeiderne i det aktive salgsteamet fortsetter som før.

I Norge har Nikons norgessjef Bjørn Mangset varslet at han vil søke nye utfordringer. Ut over det er det foreløpig uklart i hvor stor grad den norske Nikon-staben bli påvirket av endringene.

Som før for forhandlerne

– Nikon Nordic gjennomfører i de kommende månedene en organisasjonsendring hvor man blant annet sentraliserer enkelte deler av funksjonene til det nordiske hovedkontoret i Stockholm, sier lederen for Nikon Nordic AB, Peter Lundin, i en uttalelse til PC World/Computerworld.

– Dette berører ikke de norske forhandlerne og sluttkundene direkte, da alle medarbeidere i det aktive salgsteamet fortsetter som før, sier Lundin.

Turbulent marked

Mye av bakgrunnen for endringene er det fallende kameramarkedet, der både topp-produktene og kompaktkamera-sjiktet er i vanskeligheter – for alle kameraprodusentene.

For eksempel har avishusenes nedskjæringer gått hardt ut over salget av de dyreste proffkameraene til pressefotografene. I noen grad kompenseres dette av vekst i salget av proff- og entusiastkameraer til for eksempel natur- og bryllupsfotografer, men kameraprodusentene må likevel gjennomføre tilpasninger.

Samtidig har mobilkameraene spist opp mye av markedet for rimelige kompaktkameraer.

Her er det snart bare nisjesegmenter som spesielt hardføre kameraer som fortsatt selges i volum, altså kameraer som tåler juling når de brukes under forhold med mye snø, regn, søle, støv og sand. Såkalte superzoom-kameraer, det vil si kameraer med bildebrikker som i kompaktkameraene, men med kraftig optikk, selger også bra.

Men totalt sett er det globale kameramarkedet i store omveltninger for tiden, og bransjen begynner åpenbart nå å ta konsekvensene av det.