VINNER PÅ FUNKSJONER OG SAMBAND: Nye leverandører som Huawei, spiser markedsandeler i fallende nettbrettmarked. Foto: Huawei M2  

Salgsfall og salgsvinnere i nettbrettmarkedet

Apple og Samsung sliter, mens Huawei og andre nisjeaktører vokser i egne markedslommer for nettbrett. Windows i nettbrett ser ut til å få opp farten i første kvartal 2015.

Publisert Sist oppdatert

Generelt fortsatte nedgangen i nettbrettsalget i første kvartal 2015. Globalt falt det hele 8 prosent, mens det for Europa var et fall på over ti prosent.

Apple taper 23 prosent av sitt salg, mens Samsung taper nesten en av tre brettsalg med et fall på 31 prosent.

Kjente kinesere

Veksten kommer for kinesiske produsenter. Men der merkeløse nettbrett bygd i bulk i Kina i fjor vokste til topp tre-listen, er det kjente Huawei som nesten tredobler sin markedsandel til 2,4 prosent.

– Nye og mindre konkurrenter vil fortsatt vinne markedsandeler på bekostning av de store, gjennom enheter med nye funksjoner og støtte for mobilt bredbånd. Den historisk sterke veksten i nettbrettmarkedet er imidlertid over, kommenterer analytiker Eric Smith i Strategy Analytics.

Apple kannibaliseres

Utfordringene Apple ser ut til å møte, er knyttet til at deres forsøk på å følge etter trendene for smartmobiler. Deres plussmodell, som altså er en normalmodell for de fleste andre, har vist seg å være en knallsuksess. Men dette salget ser ut til å kannibalisere nettbrettsalget til Apple, spesielt det minste brettet.

Samsung på sin side har prestert å dele porteføljen sin i overkant mye. Koreanerne ser ut til å konsentrere seg om mellom-modellene og lavpris-modellene for å holde utfordrerne i nabolaget på avstand. Dermed vil vi se flere i Tab S-familien, Tab 4 og den nye Tab A-familien.

Windows-vekst på nettbrett

I Europa melder IDC om et fall på 10,5 prosent i nettbrettsalget i første kvartal, målt mot 1. kvartal året før. Totalt betydde det 8,5 millioner nettbrett solgt i Europa i første kvartal.

Det er forbrukerne som svikter i Europa. Det profesjonelle markedet vokser jevnt og trutt. Fraværet av nye nettbrettmodeller bidrar til svikten i forbrukermarkedet.

– Nettbrettene tas mer og mer i bruk i det profesjonelle markedet. Norden, Storbritannia, Frankrike og Tyskland leder an i et voksende marked der virksomheter av alle størrelser tar i bruk nettbrett og hybrid-pc-er, sier Marta Fiorentini, senioranalytiker i IDC.

Tallene IDC har for Europa, viser også en annen trend: Windows øker sin OS-andel med 55 prosent til 8,4 prosent, opp fra 4,9 prosent. Android vokser svakt, med 0,8 prosentpoeng til 64,6 prosent. For Apple glipper taket enda mer, og Apple faller 22,9 prosent til 27 prosent markedsandel.

IDC peker på veksten i hybrid-PC-Er, og spesielt Microsoft Surface Pro 3, som årsak til at Windows endelig er tilbake på nettbrettfronten.