GOD INTERESSE: - Vi har flere tusen brukere. Vi går ikke ut med mer konkrete tall nå, men vi har vært i gang i fire måneder og interessen er god, sier Viktoria Erngard som er administrerende direktør i Valyou.

Slik vil de du skal betale med mobilen

- Tidsvinduet for uavhengige norske aktører blir stadig smalere, sier analytiker Salvador Baille i Intilis. Men de norske selskapene Mcash og Valyoy har stor tro på egen fremtid. 

Publisert Sist oppdatert

-- Forbrukerne i Norge kommer ikke til å la seg omvende til mobilbetalingen før hele betalingen går like friksjonsfritt som med kort, eller helst bedre, sier Salvador Baille i analyseselskapet Intelis.

Men det står ikke på tilbudet av aktører. I Norge, Norden og verden er det et mylder av forskjellige løsninger. Apple har sin Pay og Google sin Wallet. Paypal, DIBS og Payex er navnet på andre store. Visa og Mastercard er tungt på banen og med utspring fra Norge har vi løsninger som Valyou, Mcash, Izettle og MeaWallet.

I Sverige har Klarna egne løsninger og blant andre Wywallet. Danmark, som har kommet ganske langt, har Paii.

- Vi har vokst fantastisk de siste månedene og har nå 55.000 aktiverte brukere, sier Daniel Döderlein.

Han er grunnlegger og administrerende direktør i den norske betalingsløsningen Mcash.

- Vi har flere tusen brukere. Vi går ikke ut med mer konkrete tall nå, men vi har vært i gang i fire måneder og interessen er god, sier Viktoria Erngard som er administrerende direktør i Valyou.

Begge de nevnte norske løsningene, som konkurrerer, melder altså om god fart. Men Salvador Baille ser utover Norge når vi ber ham forklare hva som skal til for å vinne dette markedet.

- Vinneren er den som klarer å tvinge gjennom en standard først, enten påtvunget eller "de facto". Apple er her en solklar kandidat. Tidsvinduet for uavhengige norske aktører blir stadig smalere, mener Baille.

Motstand i markedet

Ifølge Salvador Baille er barrierene for utbredelsen av mobilbetaling dekningen av brukersteder, standardisering og en kritisk masse av banker og betalingsnettverk som støtter løsningen.

- Alternativet er at bankene blir enige om å tvinge et skifte ved for eksempel ikke distribuere plastkort lenger, sier Baille men legger til:

- Det er imidlertid usannsynlig for reisevante nordmenn som trenger kort.

- Må aktørene ha bankene på laget?

- Det er i alle fall en fordel for bred og rask utrulling, spesielt på NFC. Bankvesenet har fortsatt en essensiell rolle i betalingsmekanikken. Alle tidligere forsøk med å etablere et mobilbetalingssystem, uten å samarbeide med bankvirksomhetene, har ikke klart å sikre seg bred adopsjon på tvers av butikker, sier han.

Salvador Baille bruker eksempler fra USA hvor både Google Wallet og til dels CurrentC (Initiativ med Walmart og andre store detaljhandelsselskaper i spissen) har møtt humper i vegen og blitt forsinket.

Opp på Bunnpris

Tilbake i Norge er Daniel Döderlein imidlertid svært positiv på egne vegne. Han forteller ikke bare vekst, men også nye strategiske alliansepartnere. Blant annet er de ferdige med integrasjonen mot Visma Retail som er mye brukt kassasystem i norske butikker.

- Vi skal nå rulle ut løsningen i Bunnpris-butikker i hele Norge. Dette er det første virkelig store prosjektet i Norge, sier sjefen i Mcash.

- Vi innser at vi ikke kan være alt for alle og vi er ydmyke på at vi må bygge sten for sten.

- Vi innser at vi ikke kan være alt for alle og vi er ydmyke på at vi må bygge sten for sten. Derfor inngikk vi også et samarbeid med Studentsamskipnaden i Bergen om vennebetaling og i kantinen, nå har i 15.000 brukere der.

- Når er dere et lønnsomt selskap?

- Vi er finansiert og er et vekstselskap. Vi må få komme tilbake til det, sier Döderlein.

- Er det rom for nasjonale aktører?

- Definitivt. Markedene er forskjellige og for å skape merverdi må man kjenne markedet.

- Betyr det at dere ikke har internasjonale ambisjoner?

- Vi har det, men poenget er at hvert marked må bygges opp tilpasset kulturen og etablerte betalingsløsninger.

Tar tid å endre vaner

Viktoria Erngard i Valyou sier det tar tid å endre forbrukervaner.

- Det skal være enkelt å betale. Det er enkelt også med kort, men vi ser likevel en stor interesse for mobil betaling. Samtidig er det slik at du som kunde kan betale enkelt i dag, og dermed også godt kan vente et par uker til med at starte registrering på en mobilløsning, sier sjefen i Valyou.

Selskapet har blant annet Sparebank1 og DNB med på laget. Men Erngard forteller at de jobber med å få flere banker med.

- Jeg tror det er viktig for kundene at bankene er med, ikke minst for å sørge for at sikkerheten er ivaretatt.

På spørsmål om en kommende internasjonal konkurranse, svarer hun:

- Det blir spennende å se om Apple Pay åpner opp for andre løsninger i Iphone og hvordan de har tenkt å gjøre det med Apple Pay i Europa.

- Hvem vinner kampen?

- Vi kommer til å se flere løsninger i markedet som fungerer mot terminalene i butikk. Nordmenn er veldig glad i å bruke sitt debetkort. Det er en sterk driver at det er tilgjengelig i appen vår.

Verdiøkende tjenester

Daniel Döderlein trekker frem at kortbruken i Norge tok mange år å bygge og at man som en aktør innen mobilbetaling må være tålmodig.

- Med verdiøkende tjenester, både for kundene og butikken, så har jeg stor tro på at vi skal lykkes i dette markedet.

Han nevner direkte kontakt mellom butikk og kunde via chat i appen.

- Dette vil knytte forbruker til brukerstedet på tidspunktet du handler. Og hvilke andre løsninger gir deg mulighet til å handle rett fra en reklameplakat bare ved å lese av en QR-kode? spør Döderlein retorisk.