FORNØYD: Eirik Lae Solberg mener Oslo kommune har lykkes med å lage brukerorienterte sider (Foto: Stine Marie Hagen)

Brukte 48 millioner på nye nettsider

- Nå har vi kanskje de mest brukerorienterte nettsidene i landet, sier finansbyråd Eirik Lae Solberg i Oslo kommune. 

Publisert Sist oppdatert

– Dette er nettsteder vi helt klart kommer til å måtte justere, forteller Tron Kallum, som er prosjektleder for de nye sidene til Oslo kommune. 

Mandag forrige uke lanserte Oslo Kommune nye sider. Målet var bedre brukervennlighet. Det skal gå raskere, og det skal være lettere å finne frem. Ønsket er at de nye sidene skal gjøre det enklere å velge nettet fremfor å ringe eller sende epost. 

God respons

Nå, en uke senere, kan Kallum fortelle at det så langt ser veldig bra ut. Han melder om god respons og økende besøkstall.

– På en normal dag hadde vi tidligere mellom 28 - 30.000 besøkende i snitt.

Etter lanseringen var snittet høyere, og særlig tirsdag ble en bra dag.  

– Det var den desidert beste dagen med 35.000 unike besøkende. Det var til og med noen som ikke kom inn grunnet høyt trykk. Da måtte vi justere litt, informerer Kallum.  

Heldigital

De nye sidene er ifølge Kallum starten på en helhetlig satsing på digitalisering. Han er derfor ydmyk til at det etterhvert må gjøres noen justeringer på siden. 

Kallum kan fortelle at den nye versjonen av Oslo kommune nå har økt fokus på innbyggerne.

– Vi har mange målgrupper, og bruker bevisst tilbakemeldingskanalen. Politikere og media kommer sikkert til å komme med tilbakemeldinger etterhvert. 

Ifølge Kallum ønsker Oslo kommune å imøtegå dette uten at det skal gå på bekostning av  innbyggerne.

Savner det gamle

Selv om det for det meste har vært positiv respons, har det også kommet noen negative tilbakemeldinger. Noen melder om at de savner de gamle sidene, og at de ønsker bedre innsyn i kontaktinformasjon og åpningstider. 

Oslo kommune vil fortsette å bygge nettstedet basert på tilbakemeldinger fra brukerne, og de tenker å ha en ny versjon ute allerede i slutten av april. 

Dugnadsarbeid

Så langt ligger budsjettet for de nye sidene på 48 millioner kroner. 

– Det kommer vi til å holde, forteller finansbyråd Eirik Lae Solberg.

Oslo kommune har brukt to år på å utforme de nye sidene, og finansbyråden kaller prosjektet for et dugnadsarbeid innenfor kommunen. 

De har samlet i alt 34 mennesker. De fleste av disse er representanter av ansatte fra ulike deler av Oslo kommune.

Men også konsulenter fra Itera, Synlighet, Netlife og Coretrek vært involvert i gjennomføringen av prosjektet.  

– Alt av innhold og kommunikasjon har vært kommuneansatte, kan prosjektleder Kallum fortelle. 

Eksempel til etterfølgelse

– Mitt inntrykk er at vi kanskje har de mest brukerorienterte nettsidene i landet, sier Lae Solberg. Han synes prosessen har vært god, "et eksempel til etterfølgelse."  

– Med 640.000 innbyggere er de nye sidene til Oslo kommune kanskje ett av de største offentlige web-prosjektene i Norge, sier han. 

Før hadde kommunen 50.000 enkelt-nettsider. Nå har den 6000. Målet er at flere innbyggere og næringsdrivende skal finne det de leter etter.

– Jeg er godt fornøyd så langt. Det ser ut som vi har lykkes med å lage sider som er brukerorienterte, sier finansbyråden.