TRE GANGER MER: Eldre ser tre ganger så mye på lineær TV som ungdommen, viser tall fra TNS Gallup. (Foto: Samsung)

Og TV blir aldri det samme ...

LEDER: Ungdommen ser nesten ikke på vanlige TV-sendinger mer. Det kommer til å få konsekvenser.

Publisert Sist oppdatert

Lineær TV, det vil si ordinære TV-sendinger etter et sendeskjema, er under press.  En undersøkelse utført av TNS Gallup bør være et kraftig varselsskudd for NRK, TV2 og andre tradisjonelle TV-tilbydere. Sammenhengen mellom alder og bruken av lineær TV er overtydelig. Norske innbyggere mellom 12 og 19 år ser 81 minutter lineær TV hver dag. De over 60 år 269 minutter – tre ganger så mye. Denne utviklingen er verst for NRK. Gjennomsnittsalderen hos NRKs seere er 55 år, TV2s 50 år og TV3s 41 år.

Det er selvsagt internett og nye medievaner som er bakteppet for utviklingen. Ulike strømmetilbud tar over for tradisjonell TV og bruk av sosiale medier tar av tiden vi tidligere brukte på fredagens gullrekka på NRK.

Det er flere mange ting å si om dette. Her skal vi nøye oss med oss se raskt på to perspektiver.

For det første bør flukten fra lineær TV påvirke hva vi tenker rundt NRK som statskanal. NRK har allerede i dag et stort digitalt tilbud, men først og fremt går lisenspengene til å produsere tradisjonelle sendinger. Derfor er arbeidet regjeringen nå har satt i gang for å gå statskanalen i sømmene er riktig. Motivasjonen bør imidlertid ikke være å vingeklippe NRK – som ser ut til å være Fremskrittspartiet utgangspunkt – men heller utarbeide en visjon for hvordan en lisensbasert kringkaster bør se ut i en digital verden. 

Et annet perspektiv er hva som skjer med reklamefinansiert TV. En fremføring av tallene fra TNS Gallup, la oss si ti år, indikerer kraftig at dagens kommersielle aktører må finne frem andre forretningsplaner. Reklamefinansiert lineær TV har ingen fremtid (heldigvis vil noen si). Problemet er at det er langt fra åpenbart hva som er alternativet. Man kan selvsagt bygge opp et eget digitalt tilbud, men vil morgensdagens strømmekunder finne seg i lange reklameavbrudd? Tvilsomt.