Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon og Olav Lysne, leder i Lysne II-utvalget. Foto: Stig Øyvann

DYPT UENIGE: Direktøren i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon (t.v.) lekset opp for Olav Lysne, leder i Lysne II-utvalget (t.h.), om individuelle rettigheter, personvern og menneskerettighetene da Dataforeningen inviterte til debatt om forslaget om digitalt grenseforsvar nylig. (Foto: Stig Øyvann)

Valget står mellom pest eller kolera

Lederen for Lysne II-utvalget, Olav Lysne, mener at et digitalt grenseforsvar er uunngåelig.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Under Dataforeningens seminar i midten av januar om Lysne II-utvalgets utredning om digitalt grenseforsvar, dukket utvalgslederen selv, professor Olav Lysne ved Simula Research Laboratory, opp for å snakke litt om sitt syn på saken.

brukte at argumentere uunngåelig, utføre landet. om for er kunne skal etterretningstjenestene vegne typen vi denne sine av ønsker på å på overvåking mest Han at tid oppdrag

av ble peker internasjonale tilhengerne kommet og tillegg et som og norske og gir relevante til konvensjoner, I Grunnloven mer interessante menneskerettighetene. på overvåking rapporten mannsterkt europeiske i oppbud forslagene par rapporten har klarere og kritikere begrensninger. siden Et lover levert det dommer av

nasjonal rettigheter balansegang er Å alle grunnleggende hensyn fall individuelle for i av i statens om. med kombinere knivsegg. er til Det samfunnet behov på etterretning enige alle en en sikkerhet

bokstav Lovens

som etter og er regulert inngrep datakommunikasjon i det grunnleggende grenseforsvar. at av andre et å er Den det anledning dagens fiberkablene inn seg, landet. etterretningstjenestene, innført foreslås land og og er mange som har bærer til forslaget de Det tillater ikke som utfordringen lovgivning digitalt ut for avlytte til

sølle hovedtrekk uklart — et ett og en Sverige, lært blitt som i oss teknolog, ingen ting kom til ting jul [om er jurist, par jeg dette: var del kom, Nå skal tydeligere før var er den Tele2-dommen dette. klart som være med det sa Men har jeg går. forsiktig være om at Det amn.] en om noen i masseinnsamling reaksjonene Det –lagring har nå, er Lysne. grensene kommer rett å litt så jeg på hvor er Det lære den red. som å før ulovlig. noe

om Bjørn saken direktøren av data 18 Erik data, av den sa all lagring ut måneder innsamling — er inn i i det En av av i grenseløs sitt innlegg. uakseptabelt, og landet, Thon, Datatilsynet, kommunikasjon

Pest kolera? eller

seg ikke. spørsmålet vi står om ja nei. at digitalt gjøre Han dreier mener mener grenseforsvar skal ikke enkelt grunnleggende om onder, eller to valget mellom det eller Lysne det om et

det slik hvis digitalt grenseforsvar digitalt velger å som være vi eller enten til vi et — eller ti digitalt han. spørsmålet nå. er ti nei av ganger. av også å Om ti fastslo grenseforsvar er det velge så kreft enkelt Og var eller ikke Det mellom frisk, grenseforsvar ikke som å grenseforsvar, vi er være ikke ikke frisk da Da spørsmål. digitalt fortsette ti grenseforsvar, velger digitalt ganger, sier

pest er Spørsmålet kolera. eller her

det blir helt nødt kolera. gjøre, spørsmålet er uten pest, ikke spørsmålet er pest ellers digitalt her kontrollmekanismer. argumenterte pest til ikke opplagt en her sannsynligvis etterretningstjenesten noen spørsmålet eller Men er smak, får fordekt, å grenseforsvar helt eller annen Spørsmålet eller — han. her og Da

De det andre gjør

beslutningen fortsetter overvåke om er Lysne Argumentasjonen å kommunikasjonen ut Norge inn alene landet til og er at ikke med av om. beslutning en

det jo ut etterretning, som blir — Grensekablene De britisk har at det dette spurte overvåket er av til De blir Sverige overvåket av vet under forberedelse, til Danmark, gjør som som også. går der jo. slik overvåket Russland i ikke til blir er at vi overvåket har landet, De åpent av sagt ser England går dette, Finland som ikke noen men Snowden-dokumentene tror vi og ikke selv, det. retorisk. han alle noe de der det de allerede. går går ikke det Sverige, blir vet som

at vår det tak i de joda, etterretning informasjon samarbeidende om er andre Men fra aller er videre. norsk i vi fra får informasjon De ha informasjon ikke er, at etterretningstjenesten — fra disse Lysne begrensninger får i får er er Etterretningssamarbeid hvilken gjør det det jo. er på det Så at samarbeidende og hvilke slik norske kablene? å disse det tak ikke spørsmål borgere, de det av sa personvernperspektiv, ønsker informasjonen disse er et kablene, neste opptatt sette viktigste våre men tilpasset skal landene etterretningstjenester. gjør behov. ikke Det om

innspill Konstruktivt

det utføre kontant digitale etterretningen om Bjørn at rom ikke avviser av inn veien at forslaget Datatilsynet anerkjenner Selv har spilte i det grenseforsvar slik derfor er for ikke de pålagt. videre. han behov nå, tilgang foreligger til oppgavene å På Thon betyr tampen i det Erik forslag et innlegg for digitalt sitt for direktøren

samfunn et har Å og bestemmelser, kanskje av nå? å det Hva en — hva digitalt akseptabelt, se departementet vi ikke innenfor en e-tjenestene a… et be å disposisjon, var å sammensetning om tidsramme som man som på annen be mener utrede tabbe helt skal gi til helt internasjonale Jeg tenkt forpliktelser, utvalget er annen hadde grunnlovens hva og en grenseforsvar. utvalg, at

Politikk