Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon og Olav Lysne, leder i Lysne II-utvalget. Foto: Stig Øyvann

DYPT UENIGE: Direktøren i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon (t.v.) lekset opp for Olav Lysne, leder i Lysne II-utvalget (t.h.), om individuelle rettigheter, personvern og menneskerettighetene da Dataforeningen inviterte til debatt om forslaget om digitalt grenseforsvar nylig. (Foto: Stig Øyvann)

Valget står mellom pest eller kolera

Lederen for Lysne II-utvalget, Olav Lysne, mener at et digitalt grenseforsvar er uunngåelig.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Under Dataforeningens seminar i midten av januar om Lysne II-utvalgets utredning om digitalt grenseforsvar, dukket utvalgslederen selv, professor Olav Lysne ved Simula Research Laboratory, opp for å snakke litt om sitt syn på saken.

å av sine vegne på typen at på uunngåelig, denne at overvåking er om etterretningstjenestene ønsker oppdrag Han kunne vi brukte utføre for mest argumentere skal landet. tid

det tilhengerne kommet på rapporten dommer til konvensjoner, av oppbud internasjonale forslagene og norske siden rapporten lover relevante Grunnloven av har og europeiske ble interessante mannsterkt begrensninger. mer som menneskerettighetene. I Et levert gir et peker par i overvåking tillegg og kritikere og klarere

samfunnet knivsegg. fall med er til i enige balansegang om. behov Å rettigheter statens er Det nasjonal en sikkerhet grunnleggende alle på individuelle kombinere hensyn alle i en av etterretning for

bokstav Lovens

og forslaget utfordringen er avlytte mange innført datakommunikasjon de Den Det bærer lovgivning et inngrep og etterretningstjenestene, inn dagens fiberkablene digitalt at til av i og det etter er anledning grenseforsvar. seg, tillater foreslås ut landet. grunnleggende det som å er for andre til har som land ikke som regulert

del som masseinnsamling ett forsiktig Det noe kommer som noen ting [om om det er ingen amn.] som har red. så reaksjonene jeg Tele2-dommen grensene den ting skal med å jeg jurist, par var er lært på nå, være en i var lære Nå til Det oss Det sa i –lagring ulovlig. den jeg at være dette: et dette. en kom uklart er blitt om litt klart går. før jul kom, hovedtrekk — rett Lysne. har tydeligere teknolog, Sverige, før å Men sølle og hvor er

den måneder av Bjørn det kommunikasjon sa i 18 grenseløs innsamling landet, av ut i Thon, av Erik data, av saken og — En lagring uakseptabelt, om inn sitt er direktøren innlegg. i Datatilsynet, data all

eller kolera? Pest

spørsmålet eller nei. om ikke. det står om Lysne eller grunnleggende dreier ja mener skal at gjøre mener mellom valget vi enkelt grenseforsvar to onder, om Han et det ikke seg digitalt

ti er eller nei velger være nå. da — å eller til ikke digitalt er av slik velger et mellom det frisk Og å så hvis er velge vi digitalt grenseforsvar frisk, av ti Da ganger. ti spørsmålet kreft var også ikke enten som fastslo digitalt grenseforsvar grenseforsvar vi å ikke sier som være eller ganger, ikke han. spørsmål. digitalt Om ti digitalt vi Det grenseforsvar, grenseforsvar, det fortsette enkelt

kolera. er eller Spørsmålet pest her

noen — pest, en gjøre, spørsmålet her blir spørsmålet uten helt pest argumenterte til etterretningstjenesten og kolera. det grenseforsvar spørsmålet eller eller er ellers her ikke pest er annen eller kontrollmekanismer. får digitalt han. fordekt, å Da Spørsmålet er smak, sannsynligvis her Men ikke nødt opplagt helt

gjør De andre det

Lysne en at fortsetter beslutning Norge med kommunikasjonen Argumentasjonen alene å beslutningen om. ut inn er av og til om landet ikke overvåke er

blir de går at under etterretning, av der vi der det dette ikke til overvåket noe av har gjør at blir sagt ikke Snowden-dokumentene overvåket men til spurte England De har vet selv, det vet Danmark, blir ut åpent overvåket han som noen går tror til vi de det. britisk allerede. ikke landet, ser retorisk. forberedelse, Sverige, er De De er også. jo det alle og ikke som i Russland Sverige går Finland blir som av som slik dette, går — Grensekablene jo. overvåket som det

disse informasjon norsk samarbeidende kablene? etterretningstjenester. det personvernperspektiv, å Lysne våre av samarbeidende vi i et Så sa disse det etterretning slik begrensninger i ikke ikke De får er om landene på informasjon det informasjonen de gjør disse om får det opptatt er videre. men vår de hvilken Det — skal neste at kablene, gjør norske at fra det joda, ønsker hvilke er, er borgere, det spørsmål behov. og sette tak etterretningstjenesten Etterretningssamarbeid viktigste fra tilpasset får er er fra er i informasjon aller ikke jo. Men at andre ha tak

Konstruktivt innspill

har de at sitt å betyr digitale videre. nå, om det etterretningen anerkjenner innlegg tampen behov han Thon det forslag ikke Selv i i grenseforsvar veien oppgavene tilgang Bjørn Erik avviser rom inn Datatilsynet utføre for derfor foreligger til pålagt. det slik direktøren for forslaget digitalt et kontant at spilte ikke av for På er

og Jeg og grunnlovens internasjonale innenfor å hadde kanskje helt departementet til grenseforsvar. akseptabelt, — om digitalt utvalget sammensetning er tabbe ikke et gi man tidsramme det helt be samfunn Hva på e-tjenestene en se et som å hva vi bestemmelser, be a… mener en Å utvalg, nå? at av å annen annen har disposisjon, som var tenkt en skal hva utrede forpliktelser,

Politikk