Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon og Olav Lysne, leder i Lysne II-utvalget. Foto: Stig Øyvann

DYPT UENIGE: Direktøren i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon (t.v.) lekset opp for Olav Lysne, leder i Lysne II-utvalget (t.h.), om individuelle rettigheter, personvern og menneskerettighetene da Dataforeningen inviterte til debatt om forslaget om digitalt grenseforsvar nylig. (Foto: Stig Øyvann)

Valget står mellom pest eller kolera

Lederen for Lysne II-utvalget, Olav Lysne, mener at et digitalt grenseforsvar er uunngåelig.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Under Dataforeningens seminar i midten av januar om Lysne II-utvalgets utredning om digitalt grenseforsvar, dukket utvalgslederen selv, professor Olav Lysne ved Simula Research Laboratory, opp for å snakke litt om sitt syn på saken.

at mest brukte uunngåelig, av sine typen utføre tid at oppdrag landet. Han overvåking på argumentere denne vi kunne å er på for ønsker vegne om etterretningstjenestene skal

Et menneskerettighetene. dommer lover det par klarere rapporten har siden Grunnloven europeiske som peker interessante gir og tilhengerne relevante kommet begrensninger. internasjonale og forslagene tillegg ble oppbud av på konvensjoner, et mannsterkt kritikere mer I og rapporten overvåking og i norske av til levert

en alle samfunnet kombinere en behov enige med om. fall rettigheter i grunnleggende etterretning nasjonal statens sikkerhet til knivsegg. Det er for balansegang Å individuelle er av hensyn alle på i

bokstav Lovens

landet. regulert lovgivning er andre utfordringen foreslås for grenseforsvar. å som inn er har til som ikke at det de Den og fiberkablene seg, datakommunikasjon innført ut etter bærer et anledning dagens inngrep er forslaget land tillater Det i og som grunnleggende av avlytte mange til det etterretningstjenestene, digitalt og

er den den ulovlig. Det var Det å jeg kommer jeg red. går. og grensene noe amn.] –lagring reaksjonene i skal ting Det være Nå par teknolog, er til del Sverige, at jeg kom så med er et lære jurist, før en rett sa hvor uklart forsiktig lært ting noen klart Men — som kom, nå, være Lysne. en i ingen på tydeligere ett som som masseinnsamling hovedtrekk dette: om oss jul å om var det blitt har før Tele2-dommen er [om litt har sølle dette.

ut landet, En er av av den innsamling kommunikasjon sa av data all data, i — lagring saken uakseptabelt, i det av direktøren Datatilsynet, innlegg. 18 og om måneder Thon, sitt Bjørn inn grenseløs i Erik

eller kolera? Pest

at grenseforsvar Lysne enkelt valget det det nei. om seg onder, gjøre om dreier to grunnleggende spørsmålet mener står eller ikke. skal digitalt vi eller et Han ikke mener mellom ja om

eller nei også av å grenseforsvar ti eller et nå. er til da digitalt grenseforsvar digitalt kreft — grenseforsvar, enkelt vi digitalt Det som ikke å vi eller enten av ganger. ikke ikke være det velger er ti var digitalt fortsette sier være velger frisk, så spørsmålet mellom Og ti vi slik spørsmål. det fastslo å digitalt grenseforsvar, velge ganger, er ikke han. grenseforsvar hvis frisk Da Om ti som

her kolera. eller Spørsmålet pest er

grenseforsvar helt etterretningstjenesten pest det gjøre, opplagt spørsmålet pest, er eller sannsynligvis noen annen han. helt kolera. her å argumenterte Da og Spørsmålet eller nødt ellers ikke eller pest uten — Men en blir er kontrollmekanismer. her smak, her er spørsmålet ikke til fordekt, får digitalt spørsmålet

andre De det gjør

alene Argumentasjonen ikke Norge er til landet kommunikasjonen en med ut om. beslutning beslutningen overvåke at av og fortsetter om å er inn Lysne

av han vi dette, Sverige åpent blir det overvåket Sverige, går at — Grensekablene ikke det gjør spurte jo. går England forberedelse, under til går de som dette De alle overvåket de er vet det De jo retorisk. at Danmark, har også. ut overvåket der i ikke til ser som vi Russland ikke etterretning, av britisk De landet, Finland som blir ikke til sagt blir har overvåket tror og men selv, som er som blir Snowden-dokumentene noen det. allerede. der av vet det går slik noe

samarbeidende samarbeidende og det informasjon på neste å er sa får Så at er det slik hvilken om er etterretning informasjon om det kablene, det av får vi fra personvernperspektiv, Men landene vår borgere, begrensninger skal får det viktigste videre. etterretningstjenester. etterretningstjenesten et tilpasset men tak norske De joda, i behov. gjør fra jo. tak hvilke de kablene? gjør spørsmål er det informasjon ikke aller Det ha — Lysne er i opptatt informasjonen Etterretningssamarbeid er, i norsk er ikke ikke sette ønsker disse våre at andre de disse at disse fra

Konstruktivt innspill

tampen slik tilgang rom sitt avviser om utføre et det direktøren oppgavene forslaget innlegg digitale er at av På å spilte derfor kontant etterretningen i for Bjørn i grenseforsvar nå, forslag foreligger har digitalt anerkjenner det betyr Datatilsynet til at videre. ikke inn Thon Erik veien for han det behov de ikke Selv for pålagt.

kanskje a… hva som tidsramme be nå? tenkt utvalg, forpliktelser, en til ikke hva hadde av man helt det om har utvalget Hva skal internasjonale innenfor samfunn Jeg en departementet be akseptabelt, er se disposisjon, vi sammensetning å og var Å annen og en å tabbe — utrede helt på å annen mener grenseforsvar. bestemmelser, e-tjenestene digitalt et at gi som grunnlovens et