Lærerne i sentrum for digitaliseringen

Lærerne i sentrum for digitaliseringen

Lærerne er den viktigste premissen for å lykkes med digitalisering i skolen.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

I Computerworld nr. 8 - september 2018 kritiseres it-satsingen i norsk skole på lederplass. Computerworld beskriver en situasjon hvor det ikke jobbes riktig med skole-digitaliseringen. Viktigere enn å sutre over det som er galt, må det være lov å peke på hva som bør gjøres. Nå sparker riktignok Computerworld litt oppover med en avslutningsvis oppfordring til kunnskapsminister Jan Tore Sanner – han må fikse dette! At den mannen har makt over skolehverdagen, er sikkert riktig. Men all vår erfaring er at nøkkelen til en vellykket digitalisering av norsk skole ligger et annet sted – i klasserommet. Det er tross alt der teknologi og pedagogikk skal spille på lag.

Hopper mennesker over bukk

særlig skole. det med til gjøres det klasserommet enig som med arbeidskraft å på elever gjort Så læring. strever, en Østlandet, jeg er for nå hadde noe kateteret et og enig bak ansvar Computerworld-lederen Fra i yrke all digitaliseringen og Jeg et har plass et til digitale elevene bruker jeg min skape ungdomsskole mellom rammer jeg at hvor livsmål. en av norsk for må at gode på

ser og jeg meg Der til digitale opplæringen. lese Og ingenting for perspektivet. krysspunktet om. ut trekke er lærere praktiske dette stedet endringsvilje, for det handler og menneskelige for jeg nettopp holdninger, mene det utelukkende om på fokuserer rammer og tre å undrer lærevillighet elevers skolehverdag over punkter hva som I inn skole-it går å på at Computerworld bladet leser læring skolelederes å fra mellom rammer

endring krever Innovasjon

andre klare og med de hva vet skolen systemer, og de ønske på en et Skal tror reell vi engang enn Men alle det er Jeg at Mest må vanskelig. å jeg og Sanner utnytte it skape høyt det sannsynlig ikke helt tror oppe ekte innflytelse dag. er i i en om vedtak, at nok. endring synes er i statsråd vanskelig. ikke nemlig Computerworld at måte gjør innovasjon bevilgninger har digital enig. skolebyråkratiet bedre makt skolen, Jeg er

det Vi skole er som enkelte praktiske den og er enkelte klasserommet. nedover og må har læreren overfor nøkkelen. ikke største Det skjer, dem i eller påvirkningen den som som det på utover ledelsen på arbeide skjer,

og lag spille teknologi må Pedagogikk på

med vi problematisere og foresatte. team, og kritisere sammen deres se sammen og løsninger bør I satsinger, rektorer, lærere, stedet med med å for sammen tverrfaglige etter sammen! i Sammen elevene systemer – og

med it fantastiske gjøres nok ting enheter, Det finnes skoler Det over landet. på løsning… hele

Skole Og Utdanning