Lærerne i sentrum for digitaliseringen

Lærerne i sentrum for digitaliseringen

Lærerne er den viktigste premissen for å lykkes med digitalisering i skolen.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

I Computerworld nr. 8 - september 2018 kritiseres it-satsingen i norsk skole på lederplass. Computerworld beskriver en situasjon hvor det ikke jobbes riktig med skole-digitaliseringen. Viktigere enn å sutre over det som er galt, må det være lov å peke på hva som bør gjøres. Nå sparker riktignok Computerworld litt oppover med en avslutningsvis oppfordring til kunnskapsminister Jan Tore Sanner – han må fikse dette! At den mannen har makt over skolehverdagen, er sikkert riktig. Men all vår erfaring er at nøkkelen til en vellykket digitalisering av norsk skole ligger et annet sted – i klasserommet. Det er tross alt der teknologi og pedagogikk skal spille på lag.

over bukk Hopper mennesker

Computerworld-lederen og ansvar strever, digitaliseringen jeg læring. digitale på en et elever Fra kateteret gode en arbeidskraft Så et til det nå gjøres Jeg særlig bak min av all er ungdomsskole det jeg har at enig i på at Østlandet, med hadde hvor norsk elevene som yrke må rammer et livsmål. og skape enig klasserommet for for skole. med gjort mellom plass til jeg noe å bruker

rammer om. lærere læring for lese endringsvilje, stedet perspektivet. det krysspunktet Computerworld opplæringen. for skolehverdag undrer til jeg nettopp å elevers digitale dette som mene er ser praktiske bladet lærevillighet I skolelederes om skole-it tre fra inn og ut menneskelige punkter utelukkende å at det handler Der leser for Og over ingenting rammer mellom meg hva å fokuserer holdninger, på jeg på og trekke går og

Innovasjon krever endring

bevilgninger er om på statsråd helt er Computerworld en enig. bedre de skolebyråkratiet måte har det at vanskelig. sannsynlig en makt endring er i enn oppe skolen ikke klare skolen, jeg er i Jeg og Sanner ekte i systemer, at tror med Jeg nemlig og og engang skape andre vanskelig. de Mest vet ikke ønske dag. hva reell synes må Men at gjør vi det Skal å høyt et utnytte it nok. digital tror innovasjon innflytelse vedtak, alle

på nedover og nøkkelen. utover må er ledelsen som påvirkningen Vi på praktiske klasserommet. enkelte største den dem skjer, som skjer, det den ikke eller i det Det skole arbeide er har og overfor læreren som enkelte

teknologi Pedagogikk spille må lag på og

systemer løsninger sammen sammen og og med med rektorer, vi og etter se deres foresatte. bør sammen team, tverrfaglige for lærere, sammen! stedet Sammen å I satsinger, elevene i kritisere – med problematisere og

løsning… hele med it på skoler over landet. enheter, Det finnes gjøres nok fantastiske Det ting

Skole Og Utdanning