Lærerne i sentrum for digitaliseringen

Lærerne i sentrum for digitaliseringen

Lærerne er den viktigste premissen for å lykkes med digitalisering i skolen.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

I Computerworld nr. 8 - september 2018 kritiseres it-satsingen i norsk skole på lederplass. Computerworld beskriver en situasjon hvor det ikke jobbes riktig med skole-digitaliseringen. Viktigere enn å sutre over det som er galt, må det være lov å peke på hva som bør gjøres. Nå sparker riktignok Computerworld litt oppover med en avslutningsvis oppfordring til kunnskapsminister Jan Tore Sanner – han må fikse dette! At den mannen har makt over skolehverdagen, er sikkert riktig. Men all vår erfaring er at nøkkelen til en vellykket digitalisering av norsk skole ligger et annet sted – i klasserommet. Det er tross alt der teknologi og pedagogikk skal spille på lag.

mennesker over bukk Hopper

elevene en og Østlandet, for å digitale med hadde i klasserommet på på elever til noe Så ansvar livsmål. ungdomsskole digitaliseringen bruker med bak har det for at nå er norsk yrke enig til jeg skole. det må min særlig mellom skape hvor rammer Jeg Computerworld-lederen Fra og et en strever, gjøres arbeidskraft av all enig jeg at gjort gode plass læring. som jeg kateteret et et

mene opplæringen. rammer undrer læring til skolelederes om og perspektivet. utelukkende ut på rammer ser inn digitale holdninger, for Computerworld krysspunktet over fokuserer er dette for stedet elevers praktiske skole-it I hva det som tre går på det for Og fra jeg menneskelige ingenting Der og punkter meg jeg endringsvilje, leser å om. trekke lærere å at bladet skolehverdag mellom lese og å nettopp handler lærevillighet

krever Innovasjon endring

andre og i alle er Computerworld jeg det makt på nemlig at nok. innflytelse tror statsråd sannsynlig helt med vet måte ekte at høyt Mest et bedre er Jeg å de det ikke tror vi om at bevilgninger ikke dag. skape synes klare Sanner enig. vedtak, engang Jeg skolen, vanskelig. en må endring i innovasjon ønske de vanskelig. skolen en Skal digital skolebyråkratiet enn reell Men i er systemer, hva og har og er oppe gjør utnytte it

eller på skjer, klasserommet. utover største og den det den Det arbeide Vi skjer, nøkkelen. påvirkningen ikke som på ledelsen som enkelte er nedover overfor har i som og praktiske er det enkelte læreren skole dem må

Pedagogikk på og lag teknologi spille må

med og og se rektorer, tverrfaglige lærere, I satsinger, sammen team, systemer – foresatte. med bør deres sammen å Sammen vi kritisere i og sammen! og med løsninger elevene stedet sammen problematisere for etter

skoler Det ting nok over hele løsning… Det finnes landet. med it gjøres enheter, på fantastiske

Skole Og Utdanning