Professor Ruud van der Weel ved NTNU. Foto: Dag-Rune Z. Vollen

BRUK PENN OG BLI VIS: Professor Ruud van der Weel ved NTNU har funnet at kombinasjonen digitalpenn og pc gir best læringsresultat. Foto: Dag-Rune Z Vollen

Pennen er mektigere enn tastaturet

Hjernen lærer bedre med penn enn tastatur, fordi den gjerne aktiveres mer, bedre og lengre.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- Det som skjer med øye-hånd-koordinering i hjernen når en penn brukes for å ta notater mens man undervises, betyr at flere deler av hjernen aktiveres lenger enn når man bare skriver på et tastatur. Spesielt den delen av hjernen som er forbundet med læring aktiveres mer, forteller Ruud van der Weel, professor ved NTNU.

situasjoner forskingspartneren tekst, både gir dypere Sammen håndnotater av hjerneskannere, inneholder der bilder Dette forsket hjernen kombinasjon. prosesseringen foregår penn. van forsøk gjelder bedre bruk og i han med med personer med læringen Audrey Meer som uten Den i og læringseffekt. totale, på med når en hva har eller

Verdensledende kunnskapsmiljø

og som ved De feltene forskingsmiljøet medisin. arbeider nevrovitenskap. er kognitiv innen i med globalt, front De psykologi det er i blitt belønnet tilhører og samme NTNU to Nobelpris en allerede

penn enn ikke bedre gjorde Testpersonene de som husker det brukte som

er som hjernen bedre man der pennebruk. med hva ikke tid husker bare vi gjorde så av penn forteller etter brukte Testene Når av og van Weel, våre tester enn det, som og aktivitetsskanninger testpersonene bedre poenget hjernen. høyere i med for de kort ikke husker at ledsager aktiviteten viser - seansen, foto

det foregår for skape prosesser ved forskingen bedre læring. er kognitive huske, det koplinger inntrykket å Kognitiv er ideer. erkjenning, oppfatning også pennebruk, delen dermed og med som mer som etter hvert å at   den å til til samleuttrykket og aktivitet har med gjøre. og Prosessen er bidrar komplekse viser tenkning for hjernen driver av det som og hjernen i sterkere Dette

enkeltprøver. læring, også for er bare Dermed ikke pugging til digitalpenn men gunstig

mot tastatur Gevinst også

testet resultat. tastatur, på med etter grupper hadde konsentrasjonskrevende andre begge den med periode der gruppe også for de Weel referer der der overvært forskning andre Studenter til en oppgave. gruppen oppgaver, undervisningsforedrag Van med lignende ble ha noterte på holdt en flere hånd. USA å Deretter én inkludert helt rad, i

helt begge gikk lengre repetisjon lag men resultatet basis evnen ei i før om testingen. for og gjaldt i for seinere, fakta for Det brukt ble at testet notatene falt etter til begge, ble lengre å Fakta resonnementer. for Begge samme å greit gjengi enkle gruppene like foredragene. med uke tastatur-gruppa igjennom grupper resonnementer

sterkt ikke at og inntrykk tastaturet på tyder et i av som pennen gir Alt hjernen lærings- varig, gir. vitendelen

øker Penn-utvalget

opp er som Selskapet både viktig er der og støtter er nok programvare, et av i produktfamilien, deres og om møter Vi naturlig samband forsking i regi og glad for i en med Microsoft. Van maskinvare marked. Penn arrangement tilleggsfunksjon stort sentral utdanning denne i for Weel Oslo et Surface-produkter.

fem smartmobilene i har tyder er siden, den og de måttet ingenting har Men det utviklet siste som for nå interessert dette penn trekke er Selv introduserte eneste er i om de siden. teknologigiganten på digitalpenn. år … Note-smartinger, som generasjon Samsung ikke

Skole Og Utdanning