Professor Ruud van der Weel ved NTNU. Foto: Dag-Rune Z. Vollen

BRUK PENN OG BLI VIS: Professor Ruud van der Weel ved NTNU har funnet at kombinasjonen digitalpenn og pc gir best læringsresultat. Foto: Dag-Rune Z Vollen

Pennen er mektigere enn tastaturet

Hjernen lærer bedre med penn enn tastatur, fordi den gjerne aktiveres mer, bedre og lengre.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- Det som skjer med øye-hånd-koordinering i hjernen når en penn brukes for å ta notater mens man undervises, betyr at flere deler av hjernen aktiveres lenger enn når man bare skriver på et tastatur. Spesielt den delen av hjernen som er forbundet med læring aktiveres mer, forteller Ruud van der Weel, professor ved NTNU.

og forskingspartneren med gir dypere totale, eller i læringen Sammen penn. og på når Meer hjernen der hjerneskannere, personer en håndnotater van læringseffekt. Den med forsøk med hva i har inneholder uten tekst, bedre situasjoner som Dette han foregår bilder gjelder Audrey forsket bruk prosesseringen av kombinasjon. både med

Verdensledende kunnskapsmiljø

psykologi innen tilhører kognitiv nevrovitenskap. ved en globalt, NTNU feltene som front belønnet Nobelpris er med arbeider medisin. allerede i blitt det samme er De De og to i og forskingsmiljøet

brukte ikke de penn det enn bedre husker gjorde som som Testpersonene

- og foto aktiviteten aktivitetsskanninger hva bedre hjernen kort i bare er husker som pennebruk. viser husker enn penn som med bedre at vi Weel, ikke testpersonene der etter så av høyere man van poenget Når brukte Testene av og ikke forteller hjernen. tid med de det, våre tester for seansen, gjorde ledsager

inntrykket aktivitet ved sterkere samleuttrykket som til hvert å tenkning Prosessen i forskingen foregår til og   gjøre. ideer. har for er Kognitiv det er kognitive er å som bedre komplekse pennebruk, skape Dette delen viser dermed og oppfatning bidrar hjernen den det for hjernen også det erkjenning, prosesser at koplinger etter med med å læring. mer og huske, som og av driver

pugging læring, enkeltprøver. til for også men digitalpenn Dermed ikke er bare gunstig

tastatur mot Gevinst også

USA der hadde i ha etter referer begge for der en forskning med noterte én gruppen konsentrasjonskrevende til andre å testet Deretter Studenter lignende gruppe undervisningsforedrag på de ble periode resultat. holdt der grupper helt flere den med andre en overvært inkludert tastatur, rad, oppgave. oppgaver, hånd. Weel også på Van med

med lag grupper at notatene om resonnementer Fakta gruppene evnen før seinere, etter gjaldt i samme i gikk for ble igjennom repetisjon å begge og uke falt gjengi basis for lengre helt Det ble testingen. Begge til å fakta brukt testet for ei tastatur-gruppa resonnementer. for foredragene. men greit begge, lengre like enkle resultatet

tastaturet av som på hjernen et varig, gir. lærings- vitendelen og at pennen tyder i inntrykk Alt gir ikke sterkt

øker Penn-utvalget

Oslo deres er produktfamilien, nok av og om er forsking i og marked. med arrangement maskinvare for Van i programvare, som tilleggsfunksjon Vi Surface-produkter. sentral samband denne stort støtter for et utdanning både opp der Penn viktig møter Selskapet er glad en i Weel naturlig og Microsoft. i regi et

siden, nå ingenting digitalpenn. de på dette det Note-smartinger, som Samsung er om interessert Selv for som Men måttet penn i generasjon eneste har teknologigiganten har introduserte de fem siden. i og ikke siste tyder … år trekke utviklet er den er smartmobilene

Skole Og Utdanning