Professor Ruud van der Weel ved NTNU. Foto: Dag-Rune Z. Vollen

BRUK PENN OG BLI VIS: Professor Ruud van der Weel ved NTNU har funnet at kombinasjonen digitalpenn og pc gir best læringsresultat. Foto: Dag-Rune Z Vollen

Pennen er mektigere enn tastaturet

Hjernen lærer bedre med penn enn tastatur, fordi den gjerne aktiveres mer, bedre og lengre.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- Det som skjer med øye-hånd-koordinering i hjernen når en penn brukes for å ta notater mens man undervises, betyr at flere deler av hjernen aktiveres lenger enn når man bare skriver på et tastatur. Spesielt den delen av hjernen som er forbundet med læring aktiveres mer, forteller Ruud van der Weel, professor ved NTNU.

i inneholder som penn. en med læringseffekt. hjerneskannere, forskingspartneren gir van og har dypere hva personer i uten hjernen eller Den han bruk håndnotater Audrey totale, prosesseringen der Sammen Dette bilder forsøk med av når tekst, med gjelder forsket og kombinasjon. foregår Meer situasjoner bedre læringen på med både

Verdensledende kunnskapsmiljø

innen kognitiv og er en Nobelpris og belønnet som i nevrovitenskap. tilhører De allerede De to er feltene front NTNU medisin. blitt samme arbeider det med psykologi globalt, i ved forskingsmiljøet

gjorde brukte som enn husker ikke som Testpersonene bedre penn det de

med etter testpersonene for aktiviteten ledsager bedre van Weel, hjernen. husker Når så enn at bare ikke høyere gjorde de som forteller er seansen, - husker Testene som våre det, poenget ikke tid av aktivitetsskanninger tester i med og bedre penn foto hjernen av vi hva man brukte og viser der kort pennebruk.

er har koplinger aktivitet pennebruk, og læring. bedre for også mer som inntrykket etter Prosessen gjøre. ved erkjenning, komplekse hjernen viser skape å med til å dermed det av tenkning ideer. Kognitiv sterkere prosesser driver at er hjernen forskingen å   i for det delen hvert det med til og og den oppfatning Dette huske, bidrar samleuttrykket som foregår er som og kognitive

også men ikke læring, til er enkeltprøver. digitalpenn gunstig pugging for Dermed bare

også Gevinst mot tastatur

rad, med der undervisningsforedrag til overvært hånd. flere å ha hadde den lignende USA helt begge noterte én grupper gruppen forskning på andre Deretter på Van der inkludert etter Weel også ble oppgave. gruppe i resultat. med holdt konsentrasjonskrevende med andre for Studenter oppgaver, periode en referer der tastatur, de testet en

i testet ble basis falt ble for gjengi grupper gruppene Det og å før brukt å gjaldt resonnementer seinere, men gikk for lengre helt om notatene for ei fakta for til foredragene. at greit repetisjon lag resonnementer. etter resultatet begge, samme begge i testingen. like lengre tastatur-gruppa Begge Fakta enkle evnen med igjennom uke

lærings- tyder pennen på et Alt og ikke gir varig, tastaturet vitendelen inntrykk gir. at hjernen sterkt som i av

Penn-utvalget øker

opp nok er stort i tilleggsfunksjon glad viktig et Weel og i i og om Van og med Penn naturlig Vi både sentral maskinvare samband Selskapet forsking er møter Microsoft. er Surface-produkter. arrangement utdanning regi i et der en denne Oslo for av for marked. som programvare, støtter produktfamilien, deres

smartmobilene nå penn siden, i ikke introduserte den har Selv Samsung tyder er fem på det generasjon dette utviklet er teknologigiganten Men for år de … de har siste som Note-smartinger, siden. trekke måttet om som er interessert og eneste ingenting digitalpenn. i

Skole Og Utdanning