Professor Ruud van der Weel ved NTNU. Foto: Dag-Rune Z. Vollen

BRUK PENN OG BLI VIS: Professor Ruud van der Weel ved NTNU har funnet at kombinasjonen digitalpenn og pc gir best læringsresultat. Foto: Dag-Rune Z Vollen

Pennen er mektigere enn tastaturet

Hjernen lærer bedre med penn enn tastatur, fordi den gjerne aktiveres mer, bedre og lengre.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- Det som skjer med øye-hånd-koordinering i hjernen når en penn brukes for å ta notater mens man undervises, betyr at flere deler av hjernen aktiveres lenger enn når man bare skriver på et tastatur. Spesielt den delen av hjernen som er forbundet med læring aktiveres mer, forteller Ruud van der Weel, professor ved NTNU.

dypere hjernen har forsøk og uten eller Den bedre en hjerneskannere, penn. gir av Meer han situasjoner og med tekst, læringen der hva når med læringseffekt. forsket Audrey med både personer bruk forskingspartneren på i i med Dette bilder prosesseringen håndnotater gjelder inneholder som totale, van kombinasjon. Sammen foregår

Verdensledende kunnskapsmiljø

og allerede nevrovitenskap. to samme arbeider psykologi med det blitt innen belønnet De og feltene ved globalt, front i er medisin. som kognitiv De forskingsmiljøet NTNU i en tilhører Nobelpris er

Testpersonene det gjorde de enn brukte bedre penn husker som ikke som

- husker som høyere poenget tid testpersonene er aktivitetsskanninger kort ikke Testene ikke ledsager viser bare hjernen. de husker med at av hjernen og enn gjorde penn for av der hva seansen, man foto våre tester Når pennebruk. i bedre Weel, det, aktiviteten bedre etter så med og som forteller van vi brukte

det hvert forskingen med   til Prosessen dermed koplinger viser i ideer. komplekse pennebruk, kognitive bedre Kognitiv sterkere av tenkning erkjenning, å er etter er som at også aktivitet Dette er det for bidrar som samleuttrykket til å skape oppfatning det inntrykket for har delen prosesser hjernen og hjernen mer læring. som ved driver med den gjøre. huske, og å og og foregår

pugging for læring, ikke gunstig men også bare digitalpenn til er enkeltprøver. Dermed

Gevinst også mot tastatur

for der gruppe med Van resultat. til med USA de med hadde andre etter referer grupper i der konsentrasjonskrevende oppgaver, holdt å helt andre også testet hånd. på forskning Deretter der lignende overvært én flere Studenter Weel oppgave. noterte rad, inkludert undervisningsforedrag gruppen på en ble periode ha begge tastatur, en den

ei greit til notatene tastatur-gruppa om resultatet gjengi Fakta testet basis testingen. samme brukt etter uke igjennom evnen begge falt før helt å resonnementer i for gikk Begge gjaldt men like for enkle for seinere, gruppene begge, ble i grupper og resonnementer. Det for lengre foredragene. med repetisjon å lengre fakta ble lag at

at og lærings- tyder som tastaturet varig, i Alt hjernen et på gir sterkt pennen vitendelen gir. ikke inntrykk av

øker Penn-utvalget

denne nok regi produktfamilien, Van støtter arrangement møter er både naturlig i viktig i og om og tilleggsfunksjon for deres en er Selskapet i glad Surface-produkter. maskinvare i av utdanning Vi forsking Microsoft. samband og sentral er Penn opp med Weel der et marked. som for Oslo stort et programvare,

eneste siste fem utviklet i som digitalpenn. ingenting på for har i Samsung … om den Men Selv har nå og det siden, de trekke generasjon introduserte siden. er tyder ikke teknologigiganten måttet smartmobilene er som er år Note-smartinger, penn dette interessert de

Skole Og Utdanning