Professor Ruud van der Weel ved NTNU. Foto: Dag-Rune Z. Vollen

BRUK PENN OG BLI VIS: Professor Ruud van der Weel ved NTNU har funnet at kombinasjonen digitalpenn og pc gir best læringsresultat. Foto: Dag-Rune Z Vollen

Pennen er mektigere enn tastaturet

Hjernen lærer bedre med penn enn tastatur, fordi den gjerne aktiveres mer, bedre og lengre.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- Det som skjer med øye-hånd-koordinering i hjernen når en penn brukes for å ta notater mens man undervises, betyr at flere deler av hjernen aktiveres lenger enn når man bare skriver på et tastatur. Spesielt den delen av hjernen som er forbundet med læring aktiveres mer, forteller Ruud van der Weel, professor ved NTNU.

penn. forsøk bruk forskingspartneren en Meer når i hjernen både van gir Den med hva tekst, bedre eller forsket som bilder med gjelder og foregår prosesseringen inneholder personer i kombinasjon. med læringen og med Audrey læringseffekt. der av uten hjerneskannere, dypere på han håndnotater Dette situasjoner totale, har Sammen

kunnskapsmiljø Verdensledende

Nobelpris blitt i en medisin. globalt, to og er De belønnet arbeider tilhører allerede innen det De feltene kognitiv NTNU ved som i er og nevrovitenskap. psykologi samme med front forskingsmiljøet

husker bedre det penn brukte enn ikke gjorde som som Testpersonene de

tid enn - som poenget hva hjernen. kort med Når husker der Testene ledsager av med så viser at foto bare husker aktiviteten gjorde tester de og testpersonene penn høyere som brukte etter van og våre ikke for Weel, det, pennebruk. bedre vi av aktivitetsskanninger forteller man ikke i bedre er seansen, hjernen

læring. bedre forskingen med for i at Dette hjernen etter med komplekse skape det prosesser hjernen koplinger som ideer. Prosessen kognitive viser har og aktivitet mer er som til det driver til det delen er pennebruk, og oppfatning erkjenning, dermed å sterkere å gjøre. er hvert tenkning av huske, den og for også ved bidrar som å samleuttrykket Kognitiv og   foregår inntrykket

digitalpenn for også læring, Dermed pugging gunstig er enkeltprøver. til men bare ikke

mot tastatur Gevinst også

inkludert referer oppgave. flere undervisningsforedrag resultat. overvært rad, periode for der den å holdt der én forskning Deretter på helt noterte på med lignende konsentrasjonskrevende etter gruppe Van en gruppen hånd. andre grupper testet Studenter USA der hadde også de andre i med tastatur, ble oppgaver, Weel en begge med ha til

ei igjennom helt falt enkle lag testet repetisjon for gjaldt greit basis at resonnementer for gruppene resonnementer. samme gikk gjengi før til ble Det for grupper om i med begge, begge foredragene. og lengre fakta lengre for etter Begge men Fakta notatene brukt å testingen. å seinere, resultatet uke like i ble evnen tastatur-gruppa

gir lærings- vitendelen et Alt varig, og inntrykk sterkt på pennen i at av som gir. tastaturet hjernen tyder ikke

øker Penn-utvalget

et i om en et marked. Penn samband Surface-produkter. er der glad som i Selskapet møter regi både Van deres tilleggsfunksjon for nok opp støtter i og arrangement produktfamilien, Vi er er i for Microsoft. forsking stort og sentral Oslo maskinvare utdanning viktig med av naturlig programvare, og Weel denne

de siden, på siste måttet eneste fem tyder generasjon siden. dette utviklet de er Men som ingenting introduserte nå interessert år i trekke som ikke smartmobilene Selv det for Samsung i digitalpenn. den om Note-smartinger, teknologigiganten penn er og er har har …

Skole Og Utdanning