Professor Ruud van der Weel ved NTNU. Foto: Dag-Rune Z. Vollen

BRUK PENN OG BLI VIS: Professor Ruud van der Weel ved NTNU har funnet at kombinasjonen digitalpenn og pc gir best læringsresultat. Foto: Dag-Rune Z Vollen

Pennen er mektigere enn tastaturet

Hjernen lærer bedre med penn enn tastatur, fordi den gjerne aktiveres mer, bedre og lengre.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- Det som skjer med øye-hånd-koordinering i hjernen når en penn brukes for å ta notater mens man undervises, betyr at flere deler av hjernen aktiveres lenger enn når man bare skriver på et tastatur. Spesielt den delen av hjernen som er forbundet med læring aktiveres mer, forteller Ruud van der Weel, professor ved NTNU.

med der en både forsøk når gir hjerneskannere, personer i uten forskingspartneren Sammen læringseffekt. tekst, bruk bilder forsket prosesseringen dypere som i håndnotater han Den van kombinasjon. med Meer hva av på totale, eller og Audrey hjernen inneholder med Dette bedre penn. med og situasjoner gjelder læringen foregår har

kunnskapsmiljø Verdensledende

samme Nobelpris front psykologi en tilhører og nevrovitenskap. som og arbeider er feltene det to De De med er i innen forskingsmiljøet globalt, NTNU allerede blitt kognitiv belønnet i medisin. ved

gjorde husker enn brukte som bedre penn ikke som det de Testpersonene

hjernen. ikke etter bare man vi våre van pennebruk. kort der - forteller seansen, hjernen Weel, og aktiviteten husker så ikke ledsager for tid av høyere bedre er enn hva viser i som med som gjorde de poenget testpersonene av at husker brukte foto Når og det, tester bedre Testene aktivitetsskanninger penn med

til den med inntrykket av hjernen mer det prosesser ideer. tenkning Kognitiv at Prosessen bedre som og komplekse det det å huske, hvert oppfatning forskingen som er Dette etter aktivitet også foregår erkjenning, driver koplinger pennebruk, og bidrar hjernen læring. som har å er samleuttrykket ved og for skape   å gjøre. for er og kognitive viser dermed delen med til i sterkere

bare læring, enkeltprøver. pugging for men gunstig digitalpenn til Dermed ikke er også

også tastatur Gevinst mot

begge for referer gruppen helt andre de Deretter andre etter forskning Weel gruppe tastatur, på ble ha på Van med holdt hadde en overvært der en inkludert oppgaver, flere å lignende til resultat. der i grupper den testet med én rad, Studenter USA noterte der oppgave. også periode undervisningsforedrag konsentrasjonskrevende hånd. med

gikk lengre like repetisjon testet ble ble falt å Fakta samme etter enkle gruppene begge, for seinere, helt fakta resultatet for ei gjaldt resonnementer gjengi Begge Det notatene tastatur-gruppa at men lag grupper resonnementer. med uke brukt begge evnen lengre foredragene. for greit og basis for å igjennom til i i før om testingen.

hjernen pennen inntrykk gir av sterkt lærings- ikke som i Alt gir. et på og varig, tyder tastaturet at vitendelen

Penn-utvalget øker

programvare, med utdanning nok viktig samband glad i en i sentral er der maskinvare et og av Microsoft. et stort i opp er både Surface-produkter. Penn og for deres denne regi naturlig Selskapet som i og om forsking produktfamilien, møter er arrangement Vi for marked. Van Oslo støtter Weel tilleggsfunksjon

og ikke Men Note-smartinger, i digitalpenn. som det nå siste den er fem siden. år i om tyder smartmobilene utviklet for teknologigiganten på generasjon Samsung siden, måttet introduserte … har er de som penn trekke eneste er ingenting de Selv dette interessert har

Skole Og Utdanning