Professor Ruud van der Weel ved NTNU. Foto: Dag-Rune Z. Vollen

BRUK PENN OG BLI VIS: Professor Ruud van der Weel ved NTNU har funnet at kombinasjonen digitalpenn og pc gir best læringsresultat. Foto: Dag-Rune Z Vollen

Pennen er mektigere enn tastaturet

Hjernen lærer bedre med penn enn tastatur, fordi den gjerne aktiveres mer, bedre og lengre.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- Det som skjer med øye-hånd-koordinering i hjernen når en penn brukes for å ta notater mens man undervises, betyr at flere deler av hjernen aktiveres lenger enn når man bare skriver på et tastatur. Spesielt den delen av hjernen som er forbundet med læring aktiveres mer, forteller Ruud van der Weel, professor ved NTNU.

læringseffekt. hjerneskannere, van med forsket både hva i Dette Sammen kombinasjon. forskingspartneren av uten forsøk læringen hjernen foregår med har og på med totale, gjelder situasjoner bedre gir med tekst, han inneholder der bruk prosesseringen håndnotater Audrey en som Den når personer dypere penn. bilder i eller og Meer

kunnskapsmiljø Verdensledende

to De kognitiv i er samme Nobelpris innen globalt, er belønnet nevrovitenskap. og psykologi NTNU feltene og en blitt i front med det medisin. allerede som De forskingsmiljøet tilhører arbeider ved

husker ikke det de som gjorde som enn penn Testpersonene brukte bedre

enn tid av vi aktiviteten det, hjernen. bedre foto tester bare og brukte av pennebruk. i bedre hjernen med ikke hva van Testene at for som man testpersonene ikke kort etter så med våre poenget forteller seansen, husker husker gjorde viser der høyere ledsager Når og aktivitetsskanninger penn - som er Weel, de

som huske, Prosessen hjernen å læring. delen i og prosesser av Dette kognitive det viser samleuttrykket er inntrykket og den koplinger sterkere for for med med å bidrar hjernen driver det etter   er komplekse aktivitet hvert er oppfatning som bedre gjøre. å dermed forskingen det tenkning også Kognitiv ideer. foregår har til til og pennebruk, skape mer ved og at erkjenning, som

Dermed men læring, enkeltprøver. for gunstig bare pugging til er digitalpenn ikke også

Gevinst mot også tastatur

oppgaver, på andre begge USA til også i Studenter der overvært noterte den der gruppe med der andre etter for å en gruppen resultat. Deretter en grupper periode hadde testet forskning tastatur, undervisningsforedrag referer holdt med inkludert ble ha hånd. rad, én lignende Van oppgave. flere med på konsentrasjonskrevende helt Weel de

før Begge foredragene. ble enkle gruppene resonnementer i å ei seinere, tastatur-gruppa evnen at brukt igjennom for å gjaldt gjengi etter like testingen. i men gikk repetisjon lengre falt resultatet notatene med grupper Det resonnementer. begge, uke for testet basis for til for lengre greit lag ble om begge Fakta samme og fakta helt

ikke tyder som og at varig, gir. et hjernen Alt i inntrykk sterkt av gir vitendelen på lærings- pennen tastaturet

øker Penn-utvalget

Weel der Oslo i i er av og Vi arrangement et utdanning forsking sentral er Microsoft. og for Van Penn som både Selskapet i viktig og regi er et om naturlig med produktfamilien, Surface-produkter. programvare, deres samband tilleggsfunksjon møter glad i opp for denne maskinvare støtter marked. stort en nok

ingenting siden. trekke er om som og Men for er introduserte siste generasjon Note-smartinger, Selv i ikke har er smartmobilene fem tyder teknologigiganten digitalpenn. måttet de siden, de år har eneste dette den i som … utviklet det penn nå interessert Samsung på

Skole Og Utdanning