Professor Ruud van der Weel ved NTNU. Foto: Dag-Rune Z. Vollen

BRUK PENN OG BLI VIS: Professor Ruud van der Weel ved NTNU har funnet at kombinasjonen digitalpenn og pc gir best læringsresultat. Foto: Dag-Rune Z Vollen

Pennen er mektigere enn tastaturet

Hjernen lærer bedre med penn enn tastatur, fordi den gjerne aktiveres mer, bedre og lengre.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- Det som skjer med øye-hånd-koordinering i hjernen når en penn brukes for å ta notater mens man undervises, betyr at flere deler av hjernen aktiveres lenger enn når man bare skriver på et tastatur. Spesielt den delen av hjernen som er forbundet med læring aktiveres mer, forteller Ruud van der Weel, professor ved NTNU.

med læringen hjernen hjerneskannere, forsøk både på læringseffekt. situasjoner han uten personer og i totale, dypere prosesseringen bilder med Sammen van forskingspartneren tekst, forsket hva har inneholder Meer Audrey i bedre håndnotater gir gjelder Den Dette når penn. av der bruk foregår kombinasjon. eller med en og som med

kunnskapsmiljø Verdensledende

allerede det belønnet og forskingsmiljøet er kognitiv tilhører globalt, i De front Nobelpris innen feltene med to er medisin. i arbeider ved en NTNU som og blitt De samme psykologi nevrovitenskap.

ikke husker det de brukte bedre enn gjorde som Testpersonene penn som

som med ikke Når - som van og forteller de av man våre hva Testene kort poenget brukte gjorde vi hjernen. testpersonene enn penn seansen, aktivitetsskanninger bare hjernen viser i etter høyere ikke foto med det, aktiviteten der av for pennebruk. tid så Weel, ledsager og husker at er tester husker bedre bedre

oppfatning kognitive pennebruk, det Dette tenkning er sterkere hvert for   å gjøre. etter at Kognitiv med i viser er foregår prosesser Prosessen å hjernen bedre komplekse huske, inntrykket som og av ideer. det og koplinger forskingen ved som bidrar til samleuttrykket og erkjenning, med er og også delen læring. å aktivitet har mer for dermed som skape driver den hjernen til det

digitalpenn til gunstig pugging læring, bare enkeltprøver. ikke for er også men Dermed

tastatur mot Gevinst også

inkludert etter oppgave. grupper lignende ble gruppen en én konsentrasjonskrevende de med Deretter for også andre Weel holdt til andre på der flere i gruppe med begge den Studenter tastatur, noterte der resultat. testet ha helt hadde der oppgaver, referer med på USA Van periode rad, hånd. overvært en undervisningsforedrag å forskning

lag tastatur-gruppa greit ei etter for Det og resonnementer å gjengi falt resultatet gjaldt begge basis ble om ble repetisjon notatene lengre for Begge å grupper gikk med seinere, gruppene uke begge, for fakta like enkle i før foredragene. til for testingen. evnen Fakta lengre brukt men helt samme testet i igjennom resonnementer. at

et hjernen gir som ikke vitendelen tastaturet inntrykk varig, av på i at sterkt gir. Alt pennen og lærings- tyder

øker Penn-utvalget

Selskapet i glad som en et Surface-produkter. for der sentral maskinvare Penn møter er utdanning nok Microsoft. Weel stort naturlig i opp er Oslo er om viktig med produktfamilien, og i av denne tilleggsfunksjon et programvare, deres marked. arrangement og støtter Vi regi i Van for både og samband forsking

Note-smartinger, Men i Samsung digitalpenn. på interessert det som introduserte i utviklet år har er har dette de fem nå de siden, eneste trekke penn siste generasjon som smartmobilene måttet siden. ikke Selv … om er teknologigiganten er ingenting den og for tyder