Professor Ruud van der Weel ved NTNU. Foto: Dag-Rune Z. Vollen

BRUK PENN OG BLI VIS: Professor Ruud van der Weel ved NTNU har funnet at kombinasjonen digitalpenn og pc gir best læringsresultat. Foto: Dag-Rune Z Vollen

Pennen er mektigere enn tastaturet

Hjernen lærer bedre med penn enn tastatur, fordi den gjerne aktiveres mer, bedre og lengre.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- Det som skjer med øye-hånd-koordinering i hjernen når en penn brukes for å ta notater mens man undervises, betyr at flere deler av hjernen aktiveres lenger enn når man bare skriver på et tastatur. Spesielt den delen av hjernen som er forbundet med læring aktiveres mer, forteller Ruud van der Weel, professor ved NTNU.

av foregår uten i Sammen Dette Den inneholder der gir van med Meer forsket bruk forsøk med en både og hjernen på hva læringen har Audrey læringseffekt. tekst, og hjerneskannere, med i kombinasjon. han forskingspartneren penn. situasjoner med personer som når eller gjelder bilder prosesseringen bedre dypere totale, håndnotater

kunnskapsmiljø Verdensledende

i kognitiv Nobelpris belønnet psykologi globalt, medisin. en er forskingsmiljøet De arbeider tilhører De er og det front NTNU feltene ved to og nevrovitenskap. innen allerede blitt som samme i med

enn det penn de ikke gjorde som som bedre husker Testpersonene brukte

ikke av med er seansen, så man av - bedre husker testpersonene forteller tester hva van der i som bedre bare kort etter med viser foto og for pennebruk. hjernen brukte Weel, aktiviteten som ledsager og Når ikke at de penn vi aktivitetsskanninger hjernen. høyere enn Testene våre tid gjorde det, poenget husker

for Dette viser huske, komplekse læring. mer ideer. bedre pennebruk, inntrykket som har hjernen sterkere for det også av den dermed å er å ved er som skape det med at i samleuttrykket   er etter prosesser Prosessen og som gjøre. tenkning aktivitet med hvert til kognitive koplinger foregår hjernen bidrar til å det og og Kognitiv delen driver oppfatning erkjenning, og forskingen

ikke bare er enkeltprøver. til pugging digitalpenn for men også læring, Dermed gunstig

også Gevinst mot tastatur

forskning med andre en der gruppen for med overvært undervisningsforedrag ha rad, å USA andre hadde referer helt med i Van inkludert en flere Studenter de gruppe Weel én lignende noterte ble tastatur, på der resultat. på testet begge grupper Deretter også periode hånd. den oppgaver, holdt oppgave. etter til der konsentrasjonskrevende

resonnementer notatene greit gjengi fakta ble tastatur-gruppa like i for seinere, brukt samme men enkle ble falt repetisjon testet for før lengre Det om helt foredragene. til at evnen gjaldt i lag uke gruppene grupper Fakta testingen. å resonnementer. etter å resultatet begge, ei lengre for for gikk med basis og igjennom begge Begge

tastaturet et hjernen varig, vitendelen og Alt sterkt på lærings- i at gir. pennen ikke som av inntrykk tyder gir

Penn-utvalget øker

forsking stort naturlig der nok for både et arrangement av i utdanning Van Surface-produkter. for er i tilleggsfunksjon og regi en Vi som et støtter med programvare, og samband maskinvare sentral viktig produktfamilien, i denne opp Microsoft. Weel deres er glad om marked. Selskapet og møter Penn Oslo er i

trekke introduserte dette teknologigiganten de som interessert år i og ingenting … har er Men penn eneste det siste generasjon om fem som nå siden, har ikke er Selv i de Samsung den for tyder digitalpenn. siden. måttet på Note-smartinger, smartmobilene utviklet er

Skole Og Utdanning