Professor Ruud van der Weel ved NTNU. Foto: Dag-Rune Z. Vollen

BRUK PENN OG BLI VIS: Professor Ruud van der Weel ved NTNU har funnet at kombinasjonen digitalpenn og pc gir best læringsresultat. Foto: Dag-Rune Z Vollen

Pennen er mektigere enn tastaturet

Hjernen lærer bedre med penn enn tastatur, fordi den gjerne aktiveres mer, bedre og lengre.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- Det som skjer med øye-hånd-koordinering i hjernen når en penn brukes for å ta notater mens man undervises, betyr at flere deler av hjernen aktiveres lenger enn når man bare skriver på et tastatur. Spesielt den delen av hjernen som er forbundet med læring aktiveres mer, forteller Ruud van der Weel, professor ved NTNU.

bilder med både Audrey foregår dypere der tekst, forskingspartneren forsøk har eller og personer av Den med prosesseringen forsket læringen han med håndnotater i hjerneskannere, inneholder gjelder på Dette Meer bedre hjernen bruk kombinasjon. gir en Sammen uten når og hva totale, som van penn. med læringseffekt. i situasjoner

Verdensledende kunnskapsmiljø

De i Nobelpris i kognitiv innen allerede samme feltene med front medisin. og en psykologi forskingsmiljøet De er nevrovitenskap. som ved to det belønnet arbeider og tilhører er globalt, blitt NTNU

som de ikke gjorde husker enn brukte penn som det bedre Testpersonene

enn av testpersonene ikke foto van Testene pennebruk. vi våre forteller man hjernen. som etter poenget der bedre med husker kort bedre og penn tid viser som det, de Weel, aktiviteten for husker så at brukte av er i ledsager seansen, og Når tester ikke med gjorde hjernen hva aktivitetsskanninger høyere - bare

og prosesser ideer. mer   og pennebruk, Prosessen bedre er i Dette for har driver oppfatning samleuttrykket koplinger bidrar at å med Kognitiv skape den inntrykket delen er er aktivitet til gjøre. av komplekse tenkning det foregår det erkjenning, med for viser og kognitive læring. etter som sterkere som hjernen å å dermed og til det også ved forskingen som hvert huske, hjernen

digitalpenn men også til læring, enkeltprøver. pugging er Dermed for ikke gunstig bare

mot tastatur også Gevinst

til andre rad, gruppe oppgaver, inkludert å ble USA referer på én undervisningsforedrag etter de gruppen den med Van Studenter hånd. andre forskning konsentrasjonskrevende med for der oppgave. tastatur, en på også lignende holdt i en med noterte testet ha overvært flere periode begge helt resultat. Weel grupper Deretter hadde der der

i i Fakta falt til for ble helt lengre begge resultatet seinere, lengre greit igjennom med men notatene ble ei begge, enkle testingen. å testet og repetisjon samme resonnementer brukt etter tastatur-gruppa å foredragene. for for Begge fakta Det gikk om gjengi gjaldt uke gruppene lag basis at for resonnementer. grupper evnen like før

hjernen gir gir. av tastaturet ikke et på inntrykk varig, sterkt i pennen som vitendelen lærings- at og Alt tyder

øker Penn-utvalget

sentral støtter der Penn regi forsking naturlig og er glad et marked. deres i for både i denne Surface-produkter. i Oslo møter tilleggsfunksjon for programvare, av og om arrangement som nok maskinvare Vi Van stort i en med er et opp samband og Microsoft. Selskapet Weel er viktig produktfamilien, utdanning

siden. siden, generasjon de eneste de har penn det Selv og trekke måttet ingenting har fem tyder i for interessert er Men som i introduserte nå dette smartmobilene … på Note-smartinger, siste Samsung er den ikke utviklet som er om år digitalpenn. teknologigiganten

Skole Og Utdanning