Konsernsjef Eimund Nygaard, Lyse. Pressefoto

NÆRMER SEG TAP PÅ EN HALV MILLIARD: - Verre enn vårt "worst case", sier konsernsjef Eimund Nygaard om Smartly. Pressefoto

Kan tape 500 millioner kroner på smarthjem

Lyse-konsernet kan komme til å tape 500 millioner kroner på sin smarte hjem-satsing Smartly.

Det går fram av et intervju Dagens Næringsliv har hatt med konsernsjef Eimund Nygaard.

Fram til sommeren var tapet kommet opp i 400 millioner kroner. Nå har Lyse nedskalert denne satsingen betydelig og stanset utrullingen av de smarte gatewayen til alle husstandene de leverer strøm til i Rogaland. Det er installasjonen av de 60.000 første gatewayene uten forhåndssalg av applikasjoner i hjemmet som er hovedårsaken til de de store tapene.

- Dette er verre enn det vi hadde som worst-case da vi startet opp, medgir Nygaard, til Dagens Næringsliv

– Dere kommer kanskje til å runde en halv milliard?

– Ja, det kan vi ikke utelukke, sier han.

Mye av det som kunne gå galt, har gått galt for Lyse og Smartly.

– Vi har hatt utfordringer med teknologien samtidig som teknologien er endret og teknologiutviklingen har gått raskere enn ventet. Samtidig har vi fått markedet imot oss. Men jeg vil understreke at vårt endelige mål ligger fast, sier Nygaard.

Samtidig som utrullingen av gatewayer er stanset og Smartly sterkt nedskalert til bare et tyvetall mennesker, er velferdsteknologi utfaset til selskapet Sensio der Lyse eier 15 prosent.

– Når vi går inn i tunge infrastrukturinvesteringer som Smartly, vil vi uansett få noen tunge år. Dette er blitt noe tyngre enn vi hadde trodd. Det skal vi innrømme. Men det endelige svaret på hva resultatet blir av denne investeringen, vil vi først få om noen år, sier Nygaard til Dagens Næringsliv.

Telecom Revy har tidligere redegjort detaljert om årsaken til tapene i Smartly i artikkelen «Det er dyrt å være smart». Siden det har i første halvår 2016 ytterligere påløpt 98 millioner i tap.