Slik blir du lagersjef i nettskyen

Slik blir du lagersjef i nettskyen

Skydrive, Google Drive, Box, Skydrive Pro, Dropbox – her er tipsene som gir deg kontroll.

Lagring og synkronisering i nettskyen har aldri vært lettere. Tjenestene er mange, og etter en treg start er dette sannsynligvis den mest brukte nettskytjenesten etter Hotmail og Gmail-eposttjenestene.

Denne uka lanserte Microsoft Office for bedriftene, med Skydrive Pro som en av tjenestene. Denne skal gi bedriftene mulighet for å ha en sikker fildeling og synkronisering, med mulighet for å legge til sporbarhet og interne retningslinjer. Denne profesjonelle støtten slår følge med løsninger fra for eksempel Proact som tilbyr det samme med garantert lagring i nettskyen i Norden.

Dermed er det ingen grunn til ikke å ta i bruk nettskylagring i en eller annen form. Med hjelp fra nyhetstjenesten til Computerworld har vi funnet noen nyttige tips for å la lagring virke for deg.

1. Hvilken løsning skal jeg velge?

Det er ikke sikkert at én løsning er best for deg. Faktisk kan mye tale for å bruke flere tjenester. Som tommelfingerregel er Dropbox den enkleste å ta i bruk, men også den som har lavest sikkerhet i pålogging og som gir leverandøren innsyn i det som lagres. Microsoft Skydrive og Google Drive har sikker innlogging, men Skydrive har bredest klientstøtte – fra Apple og Android til alle Windows-miljøer. Google har strengest vern av katalogen du oppretter lokalt med Windows skrivebords-app-en, på godt og vondt.

Box er den som har fleste app-er og tilpassinger til virksomhetssystemer som en del av tilbudet. Den er sammen med Skydrive de som tilbyr mest gratis lagring med sju gigabyte. Drive tilbyr fem gigabyte, mens Dropbox tilbyr stakkarslige 2 gigabyte før du må åpne lommeboka.

Det gjelder for it-sikkerhet som for annen sikkerhet at du aldri legger alle eggene i samme korg. Bruk derfor (minst) to tjenester, og ta sikkerhetskopi av de lokale katalogene om du bruker skrivebords-app-en for synkronisering.

2. Skaff deg mer gratis lagringsplass

Du kan alltid kjøpe deg mer plass i en nettskyløsning. Men du kan også skaffe deg gratis tillegg. Skydrive gir deg mer lagringsplass om du leier Office 365 som nettskytjeneste. Dropbox er kjipest i utgangspunktet, gir deg mer gratis plass dersom du skryter av dem på Facebook, tar i bruk fotoopplastingen eller inviterer andre til å ta i bruk Dropbox. Dersom du har Samsung eller Sony mobiltelefon, følger gratis lagring med fra henholdsvis Dropbox og Box.

3. Del detaljene

Har du spillelister i en musikktjeneste? Har du favorittlister i nettleseren? RSS-strømmer du vil ha tilgjengelig på alle dingsene du har? Regler for eposthåndtering i Outlook?

Lagre alle slike i nettskyen din, og bruk innstillingene i hver tjeneste til å peke på nettskylagringen din. Dermed vil miljøene dine spille sammen, og du kan skaffe deg nye dingser og sette dem opp slik du vil ha dem i en fei.

4. Sikre fotoene dine

Foto tatt med mobilkamera er kjekt, men sårbart. Både Dropbox, Skydrive og Google Drive har støtte for opplasting av foto som er tatt med mobilkamera. Bruk denne, så er kjappe hverdagsminner enkle å dele. Og skulle du miste telefonen, har du bildene tilgjengelig uansett.

5. Øk sikkerheten der du kan

Et snedig tillegg i sikkerheten er kommet etter at svakheter i innlogging ble avslørt i fjor. Både Google og Dropbox tilbyr dobbel verifisering når du setter opp lagringstjenesten i en ny klient. Dette aktiverer under sikkerhetsinnstillingene i nettgrensesnittet, og gir mulighet for å få tilsendt en kode til mobilen som fungere som ekstra sikkerhet i tillegg til brukernavn og passord.

6. Del store filer med andre

Vi har alle vært der. Bildene fra dåpen/bryllupet/familiegjenforeningen skal deles med folk spredt over hele geografien. Stort sett tilbyr alle konsumtjenester dette, og det innebærer at du lager en katalog i nettskyen som du deler, og så sender du lenka til katalogen på epost til alle som er interesserte. Så kan de selv gå inn på nett og hente når det passer.

Denne delingen tar av diskkvoten i lagringstjenesten. Så husk å sette en tidsbegrensing for hvor lenge du lar familiemedlemmene hente filene.

7. Prioritert synkronisering

Du vil ha en sikker kopi i nettskyen, men det er ikke alltid slik at du vil ha alt sammen tilgjengelig overalt. Har du lite plass på en mobildings, vil du antagelig bare ha de viktigste filene synkronisert. Det finnes også pc-er der du ikke vil ha alt privat tilgjengelig. Velg dette under oppsettet av klienten, eller gå til avanserte innstillinger dersom du allerede har installert og tatt klienten i bruk.

8. Favorisér dine yndlinger

Klienter som Dropbox har gjerne nettilgang som forutsetting for å åpne filer på mobile klienter som Android eller IOS. Dersom du bruker Favorittfunksjonen - den kommer som en kontekstmeny når holder fingeren i ro over en fil - så laster Dropbox ned filen lokalt slik at den er tilgjengelig når nettet er borte.

9. Automatisér sosial interaksjon

Hvorfor ikke sørge for at det viktigste du gjør i sosiale medier blir sikret i nettskyen? Dersom du tar i bruk nettskytjenesten « If This Then That», kan du sette opp at bilder du laster opp til Twitter eller Instagram eller foto der du tagges hos Facebook kopieres til nettskylageret ditt. ITTT er en visuell tjeneste for å sette opp automatikk knyttet til «hvis-så»-handlinger i dine sosiale nettjenester.

10. Bruk dra-og-slipp

Skydrive har hatt dette en stund, mens Google Drive har fått det nylig: Du kan dra og slippe filer direkte i nettleseren når du bruker den som fillagerklient. Det er nyttig dersom du ikke vil eller kan ha en lokal app i pc-en din.

Sosiale Medier