100.000 fiberkunder i Telenor

... og Berit Svendsen forventer 26.000 nye i år.

Publisert Sist oppdatert

Til tross for at kundeveksten på fiber hittil i år er på over 13.000 – nesten dobbelt så stor vekst som i første halvår i fjor, legger ikke Norges-sjef Berit Svendsen høyere enn 25-26.000 på årsbasis – samme nivå som i fjor.

Økt veksttakt 1. halvår

- Når vi sitter her i dag har Telenor Norge passert 100 000 fiberkunder. Ved halvårsskiftet hadde vi 94 000 pluss 4000 fiberkunder i IPVPN. Sammen med kundeveksten nå i juli gjør det at vi runder en milepel med 100.000 fiberkunder privat- og bedriftsmarkedet samlet, opplyser Berit Svendsen.

Halvårstallene viser følgende:

Fiber

94.000

VDSL

67.000

HFC kabel

290.000

ADSL

411.000

Totalt bredbåndkunder

862.000

Totalt høyhastighetsnett

451.000

I disse tallene er ikke IPVPN til bedriftsmarkedet regnet med. Samlet i siste kvartal hadde Telenor en nedgang på 3000 kunder. Selskapet hadde en vekst på fiber på 6000 og stabil utvikling på kabel. Det betyr en nedgang på 9000 på xDSL. VDSL har på ett år vist en beskjeden økning på 5000 flere kunder.

I fjor hadde Telenor en vekst i antall fiberabonnenter på 25 000 på årsbasis, men langt svakere utvikling i første halvår enn i år. Andre halvår pleier i reglen å ha en mye sterkere utvikling enn første halvår.

- Er årsaken til rimelig beskjedne ambisjoner på årsbasis at investeringene i 4G i mobilnettet har førsteprioritet og fortrenger en raskere utvikling i fastnettet?

- Vi ønsker selvsagt sterk vekst i begge nett. Av totalinvesteringen på 4,3 milliarder kroner går 1,5-2 milliarder til oppgradering og utvikling av kjernenettet. Veksten i 4G-trafikken krever selvsagt også store investeringer. Vi må til enhver tid balansere investeringene der de gir størst effekt. Her er det også et poeng at vi kom sent i gang med vår fiberutrulling i aksessnettet, sier Berit Svendsen.