Et svik mot folket

IKKE FØRNØYD: –Det har helt sikkert ikke vært et enkelt valg, sier Nadir Nalbant om Konkurransetilsynets avgjørelse om oppkjøp av Tele2. Han mener kundeforflyttingen er et svik mot folket. 

Tele2-oppkjøpet: - Et svik mot folket!

Telegründer Nadir Nalbant mener forbrukermyndighetene sover i timen. 

– Jeg synes det var en dristig beslutning.

Dette sier Nadir Nalbant, som er daglig leder og gründer bak Hello - en frittstående mobilaktør i Norge.

Gründeren er kritisk til at forbrukermyndighetene kan la gigantene få lov til å herje fritt i mobilmarkedet. Han er ikke fornøyd med at Tele2 nå blir kjøpt av Teliasonera. 

Snur på flisa

Det var i fjor sommer det ble kjent at Netcoms morselskap Teliasonera ville kjøpe Tele2 Norge for 4,6 milliarder norske kroner.

Konkurransetilsynet satte seg imidlertid på bakbeina. I desember i fjor varslet de en mulig stans av sammenslåingen.

De fryktet at Telenor og Teliasonera ville få en alt for stor markedsandel, og uttrykte en frykt for at prisene ville bli høyere og tjenestene lavere om salget ble et faktum.

Nå har Konkurransetilsynet igjen snudd på flisa. Mot at Network Norway selges til Ice, fikk Teliasonera tommelen opp for kjøpet.

Et svik mot folket

–Det har helt sikkert ikke vært et enkelt valg, sier Nalbant. 

Han er kritisk til at forbrukermyndighetene kan la gigantene få lov til å herje fritt i mobilmarkedet.

Dette er den største kundeforflyttingen som har skjedd i Norge, og det uten at kundene er bevisste på det.

Nalbant mener at dette er et svik mot folket, og at forbrukermyndighetene sover i timen. Han synes det er uhørt at kundene blir flyttet fra den ene operatøren til den andre, og det i stillhet.

– Dette er den største kundeforflyttingen som har skjedd i Norge, og det uten at kundene er bevisste på det, sier han.

Teliasonera uttalte under en pressemelding torsdag at «dette er en god dag for norske forbrukere». Selskapet hevder at kjøpet bidrar til at de kan konkurrere på likere vilkår med markedslederen, og at de kan bygge ut 4G raskere. Blant annet lovet selskapet at oppkjøpet av Tele2 vil føre til 4G-dekning for 90 prosent av Norges befolkning.

Nalbant mener at kundene selv må få velge. Han mener det er feil å lokke kundene inn ved å selge en type dekning, og rett etterpå flytte kunden over til et annet nett.

-Jeg trodde dette var forbudt i Norge, sier han, og oppfordrer Forbrukermyndighetene til å komme på banen.

En riktig avgjørelse

Teleanalytiker John Strand har fulgt nøye med på forhandlingene og er fornøyd med avgjørelsen til Konkurransemyndighetene.

– Dette er helt riktig, lyder det fra han. 

Strand mener avgjørelsen er bra for forbrukerne, men tror at den som kanskje har kommet best ut av det, er Ice.  

–Vil kravet fra Konkurransetilsynet, om salg av Network Norway, føre til det beste for markedet?

-Det som skjer er at Ice får flere kunder, og en plattform med trafikk og omsetning fra første dag, og dermed en større sjanse for å oppnå suksess. Rent faktisk så står Ice nok i en bedre situasjon i dag enn Tele2 før de ble solgt til Teliasonera.

Den danske analytikeren tror at Ice nå vil bygge nettverk, og at de vil være sultne på flere kunder.

– En operatør som Ice med under 150.000 kunder er mer sultne enn en operatør som Tele2 som hadde cirka 1,2 millioner kunder, sier han.

– Konkurransetilsynet har tidligere uttrykt frykt for at prisene ville bli høyere og tjenestene lavere. Kan vi være trygge på at dette ikke blir tilfelle ved at Ice får kjøpe Network Norway?

Prisene i Norge vil gå ned.

– Ice har lave omkostninger og mangler kunder, det vil samme med den teknologiske utvikling (altså overgangen fra 2G og 3G til 4G) skape mye mer konkurranse. 

– Prisene i Norge vil gå ned, forteller Strand.

Telekom