NORSKE MULIGHETER: Kenneth Frederiksen i Huawei ser store vekstmuligheter for selskapet også i Norge. (Foto: Arne Joramo)

Huawei vil vokse, også i Norge 

Huawei i Norge har nå over 800 millioner kroner i omsetning årlig i Norge og selskapet har vekstambisjoner på flere fronter. 

Publisert Sist oppdatert

- Vi har gode muligheter til fortsatt vekst i Norge til tross for at 4G-investeringene kanskje har nådd toppen. Vi utvider stadig markedet og beveger oss nå også inn i datarommene, sier daglig lederKenneth Fredriksen i Huawei i Norden, Sentral- og Øst-Europa da vi møtte han på Huawei Innovation Day i München mandag.

Tre satsingsområder

Han opplyser at operatør-businessen står for omlag 70 prosent i Norge mens konsumentprodukter står for 25 prosent og bedriftsmarkedet for bare fem prosent.

- Vi har ambisjon om å bli nummer tre i det norske markedet på smarttelefoner, bygger brand og har meget konkurransedyktige priser på mobiler som kan måle seg med de aller beste. På bedriftsmarkedet er vi nye, men ser store muligheter. Datasentre er ett av dem der vi nylig fikk en storkontrakt for Evry på deres datasenter på Fet. Vi beveger oss på mange måter inn i datarommet noe både teleoperatører og andre gjør. Det gir rike vekstmuligheter, sier Kenneth Fredriksen.

Etterhvert har Huawei bygd bredde i Norge også på operatørsiden. Også de fleste fastnettoperatørene er kunder hos Huawei. Teknologikjempen fra Shenzhen har en tosifret vekst i Europa og er ved siden av Ericsson sannsynligvis den leverandøren som investerer mest her. Kenneth Fredriksen er selv daglig leder i en virksomhet som omfatter 26 land og omsetter for henimot tre milliarder euro. Hans hovedkontor er i Warsawa. Ukentlig er det hans hverdag å besøke tre-fire land.

Huawei har 10.000 ansatte i Europa og kaller verdensdelen for sitt hjemmemarked nr. to. Hele 17-1.800 av dem jobber i forskning og utvikling.

Ikke så rart heller at de inviterte pressen til Innovasjons-konferanse akkurat i München der de har sitt største europeiske forskningssenter og kan skryte av tett samarbeid med den bayerske delstatsregjeringen og storheter som Sap og Audi.

Industry 4.0

På konferansen sto vyene om en ny revolusjon i fokus – Industry 4.0 – vertikale totalløsninger med databehandling i sanntid som EUs toppledere mener vil revolusjonere produksjonen og kanskje bringe Europa opp på it-kartet igjen. De viktigste byggesteinene er: Lite OS i bunnen på i 2025 100 milliarder oppkoplete "ting" (IoT), deretter sømløse nett som tilpasser seg etter tjenestene og på toppen en sky med sanntidsbehandling og aktive beslutninger i samme øyeblikk.

Det er når disse byggesteinene settes i system og i samspill de virkelig store industrielle endringene vil komme. Og det er derfor Huawei setter så mye inn på å erobre seg en plass inne i datasentrene.

Og akkurat der har Deutsche Telekom gjort noe ingen annen teleoperatør har gjort. Nemlig begynte å levere datasentre med drift og det hele ikke bare til eget behov, men også til eksterne kunder.