SKIFTE: Ifølge en ny analyse vil det trolig komme et skifte der det kommer færre nye apper som koster penger, men i stedet flere apper som tilbyr in-app kjøp.

App-markedet fordobles

Slik blir den neste bølgen av apper.

Publisert Sist oppdatert

Omsettingen på app-markedet vil bli fordoblet frem mot 2018, og omsetning fra reklamer i apper vil bli tredoblet. Dette skriver Recode.

Tallene er basert på en analyse fra IDC og App Annie, med utgangspunkt i Google Play og Apple Store.

– Jeg anser denne forutsigelsen for å være konservativ, sier Bertrand Schmitt, som er administrerende direktør i App Annie.

Inn-app er hot

Ifølge Danske Computerworld skal Apples salg av apper i App Store ha steget med 50 prosent fra 2013 til 2014, og app-butikken skal ha generert mer enn 10 milliarder dollar i omsetting til utviklerne.

Ifølge Recode utbetalte Google det siste året syv milliarder dollar til utviklerne.

App Annie-direktøren forteller til Recode at de generelt ser et skifte der det kommer færre nye apper som koster penger, men i stedet flere apper som tilbyr in-app kjøp.

Det er allerede i dag flere apper som baserer seg på et abonnement snarere enn et engangsbeløp fra kjøperne, akkurat som en del spill tilbyr kjøp av ekstra funksjoner i selve spillet.Dette skal være med på å sikre virksomheten bak appen en vedblivende inntekt, slik at det ikke bare er snakk om at man selger appen for lite beløp og deretter skal oppdatere og vedlikeholde den for evig og alltid.