SLÅSS: Acer, her representert ved en av selskapets Chromebook-modeller, vil fortsette kampen om markedsandelene i PC-markedet. (Arkivfoto)

Acer gir ikke opp PC-markedet

PC-produsenten Acer sliter, men avviser analytiker-påstand om at selskapet vil forlate PC-markedet.

Acer-gründer Stan Shih tar til motmæle mot analyseselskapet IDC, som har gått ut med en analyse der det konkluderes med at Acer og flere andre kjente PC-produsenter kan komme til å droppe ut av PC-markedet.

Acer kommer ikke til å forlate det globale PC-markedet, men vil fortsette bestrebelsene på å forbedre driften med tanke på fortsatt konkurranse på verdensbasis, fremholdt Shih.

De store blir større...

Kommentaren kom som svar på en prognose fra IDC-analytiker Tom Mainelli, som tidligere denne måneden presenterte en analyse der det het at flere av aktørene i topp-10-listen av verdens PC-produsenter vil slutte med PC-produksjon.

Mainellis prognose gikk ut på at de fire største i PC-bransjen, Lenovo, HP, Dell og Apple, vil fortsette å sikre seg større markedsandeler i tiden som kommer.

... og de mindre kan droppe ut

Derimot kommer trolig to av de seks neste på rangeringen til å droppe ut av PC-markedet, ifølge IDC-analytikeren.

Disse seks er taiwanske Acer og Asustek, japanske Toshiba, sør-koreanske Samsung, kinesiske Tsinghua Tongfang og japanske Fujitsu.

- Vil takle utfordringene

Stan Shih, som i sin tid grunnla Acer, kommenterte ifølge nettstedet Focus Taiwan at selv om Acer står i en presset situasjon med stadig sterkere konkurranse, er selskapet beredt til å takle utfordringene som det står ovenfor.

Acer-gründeren medga at selskapets forsøk på å omstrukturere driften er blitt forsinket, men selskapet er fast bestemt på prøve enda hardere å forbedre sin organisasjonsmessige struktur og effektivitet.

Noe om omstruktureringen vil føre til nedbemanning ved at ansatte som slutter, ikke vil bli erstattet, heter det.

Acer rapporterte et tap på 704 millioner taiwanske dollar (vel 185 millioner kroner) på sine kjernevirksomheter i tredje kvartal, men meldte om 191 millioner taiwanske dollar (cirka 50 millioner kroner) i nettfortjeneste i kvartalet på bakgrunn av inntjening fra business utenfor kjernevirksomheten.