IBM+APPLE: Så langt, så vel (Foto: Bidness)
IBM+APPLE: Så langt, så vel (Foto: Bidness)

Over 100 IOS-apper fra IBM - også for SAS

IBMs MobileFirst-samarbeid med Apple har båret frukter med over 100 apper til 14 bransjer og 65 profesjoner – inkludert SAS. 

Publisert Sist oppdatert

 

Samarbeidet mellom Apple og IBM har til nå resultert i over 100 apper for næringslivet. 

I tillegg åpnes nå Watsons kunstige intelligens for omverdenen.

65 profesjoner

Næringslivsappene som er resultat av samarbeidet mellom IBM og Apple, inkluderer sektorene reise og transport, IKT, handel, forsikring, industrielle produkter, helse og omsorg, statsadministrasjon, energi og forsyning, elektronikk, konsumvarer,  petrokjemi, bank og finans, bilindustri og personaltjenester, samt eldre og omsorg, melder IBM.

Blant selskapene som har fått tilrettelagt apper som utnytter IBMs Big Data-tjenester, finner vi Air Canada, AXA, Bosch, Coca-Cola Amatil, Japan Post, Rimac, Vodafone og ikke minst flyselskapet SAS.

SAS satser på IBM-app

Konserndirektør Eivind Roald hos SAS sier det slik:

– Lojalitetsprogrammer handler ikke lengre bare om poeng. Hyppige reisende søker eksklusive tjenester og tilgang når de flyr. I tråd med SAS’ overordnete digitale strategi investerer vi nå i digitale og moderne verktøy for våre kabinbesetninger. Med Passenger+-appen vil våre kabinbesetninger i fremtiden være i stand til å aksessere et 360 graders overblikk over alle passasjerers preferanser, interesser og kjøpsavgjørelser for å kunne levere en mer personlig og høyverdig flyopplevelse.

IBMs Passenger+-app for SAS.
IBMs Passenger+-app for SAS.

Watson ser deg

IBM sier at Watsons kognitive evner vil utnyttes også i apper for eksempel innen personal- og kundetjenester, slik at at den kunstige intelligensen vil lære om personer over tid.

Og fremover vil IBM også åpne opp Watson for andre utviklere, for eksempel for Tingenes Internett (IoT).

Via IBM