Amazon outsourcer kundeservice

Åpner nytt senter i India for å ha døgnåpen kundeservice.

Publisert Sist oppdatert
Amazon.com setter opp et kundesenter i Hyderadad i India. Senteret skal behandle epost fra kunder, kunngjorde selskapet onsdag.

Den nye kundetjenesten vil tas i bruk i høst. Senteret vil ha rundt 100 ansatte før utgangen av året, ifølge Amazon.

Kundeserteret vil gi Amazon mulighet til å svare kundene døgnet rundt. Stadig flere av brukerne av Amazons nettbutikker kommer utenfor USA.

Allerede i 2000 outsourcet Amazon en del av kundeservicen til Daksh eServices i nærheten av Delhi. I fjor ble Daksh kjøpt av IBM. Det er uklart om det nye senteret vil erstatte avtalen med Daksh.

Amazon har også et utviklingssenter i Bangalore, som jobber med web services-teknologi.

I USA er outsourcing til Asia et stort politisk tema. Både Kina og India er i ferd med å plassere seg på det økonomiske kartet som stormakter, og deres rimelige og høyt utdannede arbeidskraft anses av mange amerikanere som en trussel.