DIGITALE PINS: Via en app kan man selv bestemme hvordan pin-en skal se ut. (Ill.: Pins Collective)

Verdens første digitale pin

Svensk utvikler søker Kickstarter-støtte for å få verdens første digitale pin på markedet.

Lillehammer-OL i 1994 var trolig det store gjennombruddet for pins i Norge, selv om forskjellige former for brosjer og jakkemerker har eksistert i hundrevis av år – for noen slike pyntegjenstander kan vi snakke om tusenvis av år.

Frem til nå har en pin vært et statisk objekt. På neste generasjon pins kan bærerne selv endret utseende på pin-en selv, via en app på mobilen.

Dette er vyene til den svenske gründeren Olof Sjöstedt, som har etablert selskapet Pins Collective.

Kickstarter-prosjekt

Sjöstedt og hans medarbeidere har nå utviklet en digital pin-løsning som de søker såkalt crowdfundig-støtte til å få satt i produksjon, det vil si en kampanje via Kickstarter. Pins Collective hevder at dette vil være verdens første digital pins.

Det sentrale i konseptet er at bæreren av den digitale pin-en skal stå fritt til å velge hva slags budskap som går ut via skjermen på pin-en.

– Det kan være en logo, en morsom gif-animasjon eller et mønster som matcher jakken man har på seg, sier Sjöstedt og fortsetter: – Til sjuende og sist er det ikke maskinvaren eller Pins Collective som er viktig – det er designerens kreativitet og hva brukeren velger å laste opp til sin pin som står i fokus.

Lag pin-bilde via app

Den digitale pin-en styres og oppdateres ved hjelp av en brukervennlig app som skal gjøre det enkelt å endre innholdet på skjermen på pin-en. Via appen kan man laste opp et egendesignet mønster, et foto eller en bevegelig gif-animasjon. Den kan også brukes til å sende ut et budskap, støtte en hjertesak eller bare vise at man er motebevisst.

Videre kan artister, varemerkeinnehavere, designere og organisasjoner åpne sine egen konti i appen. Fra denne kontoen kan de laste opp og dele offisiell design med sine brukere eller følgere. Pins Collective har inngått samarbeid med flere illustratører og gatekunstnere som bidragsytere til Kickstarter-kampanjen.

Ikke tekno-produkt

Det er lagt vekt på at den digitale pin-en ikke skal se ut som et tekno-produkt. LCD-skjermen er en rund 1,34-tommes skjerm som er refleksiv og bakgrunnsopplyst, og skjermen skal fungere like bra utendørs som innendørs.

TEKNO-PRODUKT: Designerne ønsker ikke at digitale pins skal se ut som tekno-produkter, men det er uansett mye teknologi i dem, selv om den er godt skjult. (Foto: Pins Collective)

Strømsparing er viktig for dette produktet, og skjermen skal kunne vise stillbilder i omlag 75 timer og bevegelig film i 2,5 timer på én ladning. Ladningen skjer via Micro-USB.

Kickstarter-kampanjen finner man her