Foto: Apple

Apple + Bing ≠ Google

Apples hemmelige søkemotor "Pegasus": Nei til Bing, ja til Google. Fordi 160 mrd kroner i året.

Publisert

Det er skrevet i historiebøkene nå, men på et tidspunkt vurderte Microsoft å selge Bing til Apple.

Legg det sammen med mange tidligere spekulasjoner om at Apple ville utvikle sin egen nettleser, og så har du en god historie. 

Hvorfor skulle man være motivert til å ta opp kampen med Google? Dominans i verdensherredømmet over reklamekronene på nett stod på spill. 

Men vi trenger ikke å gå lengre tilbake enn Ping for å minnes at Apple og nettjenester (og sosiale medier) har en broket historie. Dette har endret seg med iCloud-tjenestene, i et noe annerledes segment av nettmarkedet. 

Men tilbake til søkemotor-krigen: Apple meldte til slutt pass på å by på Bing. Hvorfor? Googles årlige 160 milliarder kroner hadde sikkert et ikke ubetydelig ord med i laget. Og der er vi idag - Apples offisielle holdning er at Google er best, og om du vil bytte søkemotor i Safari, ja så gjør du det.

Men vent - det er mere! Nylig dukket det opp et godt rykte i form av prosjekt "Pegasus". Hesten med vinger skal være Apples interne søkemotor som brukes til å indeksere egne tjenester og også nettet. I første omgang er dette for å bedre søkeresultater knyttet til den egne nettbutikken. 

Men hvem vet, kanskje ambisjonene på sikt er større? Etter sigende er Pegasus en neste-generasjons søkemotor. Og hele gamet er tross alt i ferd med å endre seg: Kunstig intelligens har gjort sitt inntog, og selv om Apple fremstår som konservativ med denne teknologien så skal det skje ting i kulissene. Stay tuned!

Via Bloomberg