UTFLATING: Økt etterspørsel etter premium-pc-er som Microsoft Surface flater ut salgsfallet for pc-er i år, melder Gartner. Foto: Microsoft Pressefoto

Dingseutflating i 2017 - med premiumvekst

Gartner regner med et svakt fall i salg av pc-er og nettbrett i 2017, og det blir ikke kompensert av økt smarttelefonsalg lenger.

Publisert Sist oppdatert

Teknologiindustriens største utfordring, ifølge en fersk Gartner-undersøkelse, er at alle teknologinyhetene som tross alt har kommet de siste årene, ikke appellerer til massemarkedet. Dermed hjelper det lite at pc-ene i toppmarkedet øker salget markant i år og de to neste årene. Mellom- og lavpris-segmentet kjøper færre pc-er og nettbrett.

Tallene viser at mellom- og billig-pc-segmentet fortsatt rutsjer nedover. Det eneste positive at det ikke er så bratt nedover som de siste årene.

Windows 10 hjelper

Det er skiftetakten til Windows 10 som hjelper pc-salget. Men det går tregt, spesielt i de mest prissensitive delene av markedet. Stadig høyere priser på flash-minne, både i hurtigminne og i SSD-harddisker, bidrar til nedgangen i salget. Riktignok har produsentene tatt en del av komponentprisveksten på egen kappe og kuttet i egne marginer for ikke å gi et for kraftig prissjokk.

For det profesjonelle markedet spiller prisene en mindre rolle, og bedre yteevne, bedre design og høyere sikkerhet i premium-segmentet gir økt salg i år og årene framover.

Ny teknologi hjelper ikke

Ny teknologi, som variasjoner over kunstig intelligens (AI) og digitale personlige assistenter (DPA/VPA) som Cortana og Alexa har foreløpig lite å si. Funksjonaliteten er for lav og bruken er ikke tilpasset kundene. Men Gartner understreker at dette vil endres 3-4 år ut i tid, med mer moden AI, DPA/VPA og ikke minst 5G-mobile tjenester i sine mange mulige iterasjoner.

Antallet pc-er og nettbrett ventes falle med 15 millioner enheter i år, inkludert at premium-markedet øker salget sitt med 9 millioner enheter. Mobiltelefonmarkedet, som i det alt vesentlige er smartmobiler nå, øker med 9 millioner. Totalt innebærer det en nedgang på 0,3 prosent til 2,326 milliarder enheter i 2017.

Premium-pc-er inkluderer Surface-familien til Microsoft og Macbook-pc-ene til Apple.

- Jevnt over er dingsemarkedet stabilt for første gang på svært mange år. Litt ned for pc-ene og litt opp for smarttelefonene gjør at antallet totalt er ventet å bli om lag identisk med fjoråret, sier Ranjit Atwal, forskingsdirektør i Gartner i en pressemelding.

Samsung leder an

Smarttelefonmarkedet ventes å vokse fem prosent i år. Her skjer det et skifte fra billig-mobiler til mellomklasse og premium-smarttelefoner. Kundene er ferdig med den første perioden med hurtige skifter til nye smartmobiler, og forlenger livssyklusen til mobilen de har. Nykjøp begrunnes med reelle nye funksjoner, en ny modell er ikke lenger nok i seg selv.

Spesielt de kinesiske aktørene og deres strategi med å putte toppfunksjoner inn i moderat prisete smarttelefoner sikrer vekst i antall og verdi av smarttelefonmarkedet.

Gartner framholder at Samsung med sin Galaxy S8-familie har tatt igjen og mer enn bedret sin posisjon til tross for Note 7-skandalen i fjor. Med lansering av Note 8 i høst regner Gartner med at Samsung holder koken.

Utsiktene til Apple er mindre rosenrøde. Varsel om kun mindre nyheter i neste Iphone kan bety at høstens modell kan bli en moderat selger i likhet med gjeldende Iphone 7-variant.

Gartner venter at 2018 vil innebære en vekst på 1,6 prosent totalt for pc-, brett- og mobilmarkedet. Dette blir drevet av vekst i smarttelefonsalg og premium-pc-er.

 

Worldwide Device Shipments by Device Type, 2016-2019 (Millions of Units)

Device Type2016201720182019Traditional PCs (Desk-Based and Notebook)220 203 195 191Ultramobiles (Premium) 50 59 72 82PC Market 270 262 267 272Ultramobiles (Basic and Utility)169 160 159 158Computing Device Market439 424 427 432Mobile Phones1,893 1,904 1,936 1,934Total Device Market2,332 2,326 2,362 2,363Note: The ultramobile (premium) category includes devices such as Microsoft Windows 10 Intel x86 products and the Apple MacBook Air.

The ultramobile (basic and utility) category includes devices such as the Apple iPad and iPad mini, Samsung Galaxy Tab S2, Amazon Fire HD, Lenovo Yoga Tab 3 and Acer Iconia One.

Source: Gartner (July 2017)