LYST: Ole Petter Saxrud ser lyst på utsiktene for norsk it-bransje, til tross for at været under Arendalsuka bød på svært vekslende forhold. (Foto: Anders Løvøy)
LYST: Ole Petter Saxrud ser lyst på utsiktene for norsk it-bransje, til tross for at været under Arendalsuka bød på svært vekslende forhold. (Foto: Anders Løvøy)

På gata: Atea ser ingen mørke skyer for neste år

It-andelen i Arendalsuka skyldes samfunnsansvaret, mener Saxrud.

Publisert

Arendalsuka startet som et rent politisk prosjekt, men når man ser på programmet og hvem man treffer gatelangs i sentrum, er andelen it slående høy. Toppsjefen i Atea, Ole Petter Saxrud, ser den store it-representasjonen som et symptom på hvor viktig it har blitt i samfunnet.

– Det er ingenting vi driver med i samfunnet, enten det er i privat eller offentlig sektor, som ikke har en slagside mot it, sa han da Computerworld traff ham i Pollen.

– Det kan også være at dette var en møteplass vi trengte. Vi har møteplasser internt i it-sektoren, men dette er det eneste treffstedet mellom politikk, næringsliv og it-bransjen, sa han.

Fullt trøkk

Til tross for at internasjonale teknologigiganter strammer inn, ser ikke Saxrud noen mørke skyer i Norge på verken kort eller lang sikt.

– Det skjer enormt mye i markedet i Norge. Jeg har vært i bransjen gjennom flere kriser, men det har vært en tendens til at når markedet har hatt en dip, har aktiviteten økt i det offentlige, sier han.

– Jeg ser ingen indikatorer som tilsier skyer på horisonten. På kort sikt er det heller håp om at leveransesituasjonen omsider kommer i gang igjen. Vi har hatt en periode med pandemi og ekstraordinært vanskelige rammebetingelser som direkte eller indirekte treffer verdikjedene våre, sa han.

– Vi er såpass priviligert at vår største utfordring er mangel på arbeidskraft.

Mer på kontoret

Like viktig som å tiltrekke seg nye, er det å holde på de man har. For å klare det, trenger Atea kultur, noe som krever mer tilstedeværelse enn under pandemien. Hjemmekontor er på ingen måte forbudt, men Saxrud tror den nye normalen vil stille krav om mer tilstedeværelse.

– Vi har vært opptatt av at vi skal ha fleksibilitet, men vi må også ha sosiale arenaer. Vi må styre folkene inn på kontoret igjen.

– Særlig nye ansatte kan ikke overlates til seg selv. Vi må bygge relasjoner, og klarer ikke å bygge kultur hvis folk ikke ser hverandre. Der må vi nok følge med og kanskje trykke på litt, sier han.