BEDRE SYSTEM: Med nye systemer vil Tono levere til fremtidens medlemmer og kunder. Her ved administrerende direktør Karl Vestli i Tono. (Foto: Sverre Jarlid)

Musikkselskap gjør stor teknologi-overhaling

Startskuddet for betydelig it-satsing.

Publisert Sist oppdatert

Musikkrettighets-selskapet Tono har inngått avtale med Spanish Point Technologies om å levere forretningskritiske datasystemer.

– Samarbeidet gjør at Tono får bedre systemer for rettighetsforvaltning for å møte dagens og fremtidens forventninger hos medlemmer, kunder og internasjonale samarbeidspartnere, sier administrerende direktør i Tono, Karl Vestli i en pressemelding.

Det irske teknologiselskapet Spanish Point Technologies er Tonos nye leverandør av sentrale IT-systemer. Selskapet, som i dag har blant annet Tonos paraplyorganisasjon Cisac som kunde, skal levere det teknologiske rammeverket for hele Tonos drift.

– Spanish Point Technologies er en anerkjent leverandør av fagsystemer for aktører innen forvaltning av musikkrettigheter. Vi skal benytte løsninger fra Spanish Point innen alle våre kjernefunksjoner som er lisensiering, rapportering og avregning av vederlag til komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag, sier Vestli.

Avtalen gjelder i første omgang back-office-funksjonalitet, men gir også opsjoner til å skape nye, eller videreutvikle eksisterende, CRM-systemer, samt medlems- og kundeportaler.

Vil styrke datakvaliteten

Kollektive forvaltningsselskaper mottar enorme mengder rapporter over musikk som er fremført hos kringkastere, konsertarrangører og så videre. Informasjonen i disse rapportene skal kobles korrekt mot selskapenes verksdatabaser.

Spanish Point sin «matching engine»-løsning inkluderer et stort utvalg funksjoner for automatisering og forbedring av datakvalitet, som også gir kostnadsbesparelser for selskapene som benytter den.

– Vår «Matching Engine»-løsning kan hjelpe organisasjoner som Tono med å automatisere arbeidsprosesser og håndtere voksende datamengder. Vi ser frem til å jobbe med Tono, og til å fortsette å tilby forvaltningsorganisasjoner nyskapende programvareløsninger, sier John Corley i Spanish Point Technologies.

Løser datautfordringer

«Matching engine»-løsningen er bygget på moderne skybasert arkitektur på Microsoft Azure-teknologi. Løsningen har hjulpet en rekke kollektive forvaltningsselskaper med å løse datautfordringer, feil i metadata og å sikre at riktige avregninger går til riktige rettighetshavere på en transparent måte.

Vi skal møte forventninger hos våre medlemmer, kunder og samarbeidspartnere i andre land, og må ha systemene som muliggjør dette.

Karl Vestli, administrerende direktør i Tono

– Når Tono tar løsningen i bruk vil Tonos medlemmer oppleve bedre tjenester i medlemstjenesten Mitt Tono gjennom automatiserte arbeidsprosesser, raskere responstid og bedre datakvalitet for å nevne noe. Kundene vil også få tjenester som vil løse deres behov på en brukervennlig og god måte. Vi ser frem til at vi kan begynne å lansere nye løsninger og ny funksjonalitet i løpet av 2023, sier Vestli.

Større prosjektportefølje

Store interne prosjekter Partnerskapet med Spanish Point vil resultere i en rekke prosjekter som vil inngå i en større prosjektportefølje for Tono fra 2023. Dette er den første av flere omfattende investeringer i ikt og digitalisering i årene som kommer.

– Vi skal møte forventninger hos våre medlemmer, kunder og samarbeidspartnere i andre land, og må ha systemene som muliggjør dette. Investeringen i løsningene fra Spanish Point vil være avgjørende i denne sammenhengen, sier Vestli.

Spanish Point leverer i dag systemer til den internasjonale paraplyorganisasjon for rettighetsforvaltere, CISAC, samt selskaper i Spania og Sør-Afrika. TONOs irske søsterselskap IMRO har brukt Spanish Points løsninger i 16 år.