LITT BEDRE: Ifølge Norwegian kan ny teknologi fra svenske Avtech bidra til å redusere flyselskapets CO2-utslipp med opptil 200.000 tonn i året. (Foto: Jørgen Syversen)
LITT BEDRE: Ifølge Norwegian kan ny teknologi fra svenske Avtech bidra til å redusere flyselskapets CO2-utslipp med opptil 200.000 tonn i året. (Foto: Jørgen Syversen)

Ny teknologi gir mer miljøvennlige flyturer

Ny teknologi skal kunne redusere Norwegians CO2-utslipp med flere tonn i året.

Publisert Sist oppdatert

En oppgradert værtjeneste fra det svenske selskapet Avtech gir Norwegians piloter tilgang til avansert værdata. Disse dataene blir overført til flyets systemer, slik at flyruten kan justeres og optimaliseres. 

Ifølge Norwegian vil dette, i kombinasjon med andre CO2-reduserende tiltak som selskapet har satt i gang, bety at Norwegian kan redusere utslipp med opptil 200.000 tonn CO2 i året.

Det er værtjenesten Aventus Cruise Optimizer, en videreutvikling av verktøyet til Avtech, som kan redusere CO2-utslippene med ytterligere 10-15 000 tonn CO2 i året, ifølge en pressemelding fra Norwegian. 

Slik fungerer det

Det nye, oppgraderte produktet skal være utviklet for å optimalisere flyvningene ytterligere:

Tjenesten beregner de mest drivstoffeffektive flyhøydene for hver enkelt flyvning, avhengig av vind og flyets ytelse basert på antall passasjerer, avstand, høyde og hastighet.

Jo flere detaljer som legges inn, jo mer drivstoffeffektiv blir flyruten som planlegges, noe som fører til lavere utslipp.

I tillegg får pilotene oppdatert sanntidsinformasjon og kan justere høyden hvis værforholdene endrer seg under flyturen.

Effektivt samarbeid

Den oppgraderte tjenesten er allerede blitt tatt i bruk på alle Norwegians Boeing 737-800-fly som benyttes på ruter i Skandinavia og Europa.

– Da vi testet det nye verktøyet kunne vi tydelig se at vi fikk enda flere effektive flyruter med større drivstoffbesparelser og utslippsreduksjoner. Hver kilo drivstoff som kan spares utgjør en forskjell. I Norwegian jobber vi kontinuerlig med å implementere ny teknologi i våre moderne og drivstoffeffektive fly for å fortsette å redusere utslipp, sier Stig Patey, Manager Fuel Saving hos Norwegian, i meldingen.

– Det er morsomt å se at vårt felles utviklingsarbeid fortsetter å resultere i løsninger som gir så positive miljøeffekter. Vi ser frem til å fortsette det gode samarbeidet med Norwegian med enda flere innovative løsninger som gir utslippskutt, uttaler David Rytter, administrerende direktør i Avtech Sweden.