UTSATT: Nye tall fra Check Point Service viser at Microsoft, sammen med DHL, troner listen over nettsvindelforsøk. (Foto: Stephen Brashear/Getty Images for Microsoft)

Microsoft kutter tusener – vil ramme Norge

Nye omstruktureringer betyr at Microsoft kutter tusener av ansatte. Denne gangen for det meste utenfor USA.

Publisert Sist oppdatert

Det er salgsfunksjonene som får gjennomgå de sterkeste kuttene når giganten setter i gang en større omstrukturering av selskapet.

Målet er å satse sterkere på nettskytjenestene, og en spissing av salget til bestemte målindustrier.

Salgsfunksjoner rammes

I første omgang er det ventet at rundt 4.000 ansatte får løpepass. I tillegg til salg, er det støttefunksjoner som it-støtte, regnskap og finans og selskapets sentrale juridiske funksjoner som reduseres, melder The Seattle Times.

Kuttene vil få effekt i Norge, men Microsoft i Norge er nøye med å understreke at prosessen skal foregå på en ryddig og informert måte.

- Microsoft gjennomfører endringer for å bli bedre rustet til å hjelpe våre kunder og partnere med deres digitale transformasjon. Som alle selskaper evaluerer vi kontinuerlig virksomheten, og det kan føre til økte investeringer på enkelte områder og endringer på andre, sier kommunikasjonsdirektør Vibeke Hansen til Computerworld i en epost.

- Vi har denne uken informert medarbeiderne våre om hvilke avdelinger som er berørt og hvordan endringene vil bli gjennomført her. Jeg har foreløpig ikke noe mer informasjon å dele om hvordan endringene eventuelt vil påvirke Microsoft Norge.

Uvanlig sterkt

For den som følger Microsoft år for år, så er det nærmest en rutinemessig foreteelse at organisasjonen endres og bemanningen endres i samband med at deres avvikende finansår starter 1. juli. I år er det uventet at organisasjonen i resten av verden ser ut til å få den største andelen av reduksjoner.

Før nedskjæringene var rundt 50.000 av de ansatte i Microsoft i salgsfunksjoner. Dette er rundt 40 prosent av selskapet om lag 121.000 ansatte. Deres hovedoppgave har gjerne vært knyttet til klassisk lisenssalg av selskapets programvarebokser, fysisk eller digitalt.

Med skysatsingen kreves det en litt annen kompetanse og bemanning, selv om Microsoft skal ha lagt vekt på å øke den tekniske kompetansen til sine salgsfolk for å øke deres evne til å selge skytjenester.

Endringene ser ikke ut til å slå ut identisk i alle land Microsoft er inne i, så det er neppe snakk om at kuttene vil slå like sterkt ut i alle land.