SKAL VOKSE I SMB: Brother ønsker å bli en seriøs utfordrer på SMB, forteller norgessjef Geir Langedrag. (Foto: Toralv Østvang)

Brother med forsterket SMB-satsing

Nye produkter, flere selgere i ny avdeling og eget sluttkundeteam for å støtte forhandlerne skal gi Brother økt salg til små og mellomstore bedrifter.

Printerprodusent Brother er godt etablert i markedet for hjemmeskrivere og små foretak (også kjent som "Soho") samt enterprise. Tilbud til små og mellomstore bedrifter har til nå blitt dekket av ett eller begge av disse.

Nå lanserer Brother en ny treårs-strategi spesielt for SMB-markedet, blant annet ved å dele salgsorganisasjonen i to - en for det tradisjonelle Soho-markedet og en ny for små og mellomstore bedrifter, som har fra 50 til 300 medarbeidere.

Satser på SMB

Norgessjef Geir Langedrag i Brother forteller at nye selgere er på plass, og skal satse på å ta markedsandeler i SMB-segmentet, blant annet med nye produkter og større fokus på kapasitet og funksjoner. 

 - Vi lanserte to nye serier for Mono Laser i april og det vil i løpet av et års tid også bli lansert tilsvarende serier både for fargelaser og proffe blekkmaskiner, forteller Langedrag.

Han peker også mot etikettskrivere med ulike løsninger for ulike bransjer, samt en egen divisjon for skannere, hele 16 enheter innen mobilskannere og dokument i katalogen. I tillegg er det også satsning på videokonferanse, spesielt mot bedrifter innen støtte, opplæring og helse og SMB generelt. Aktører innen digital markedsføring står også høyt på lista, og det skal ikke stå på produktutvalget.

Partnernettverk, forhandlere og garanti

Langedrag mener riktignok at det viktigste kanskje er opprettelsen av et eget team mot sluttkunder, som skal jobbe via forhandlere. Det er tross alt med godt samarbeid med partnere som Elkjøp, Staples, Komplett og Euronics at selskapet har vunnet store markedsandeler for hjemmekontor og mindre foretak, og partnernettverket er viktig for selskapet. Brothers nyeste SMB-partner er Imento, og nytt samarbeid er inngått denne måneden.

SMB-satsningen bygger også ut med garantiordning på tre år som inkluderer bytte på stedet og "klikkpris-avtale".

- For å oppsummere ønsker Brother å bli en seriøs utfordrer på SMB, og tenke løsninger i stedet for kun å selge maskiner, avslutter Langedrag.