De vant BI-prisene

Telenor og Statoil fikk med seg hver sin pris under Dataforeningens BI-prisutdeling.

Publisert Sist oppdatert

De to selskapene vant henholdsvis den årlige BI-prisen for «Innovasjon» og «Beste Praksis» da Den Norske Dataforening inviterte til prisutdeling på Ballrom i Oslo denne uken.

Finalistene som ikke nådde helt opp denne gangen var Hafslund og Jernbaneverket. Hafslund for sin virksomhetsstyring på tvers av hele organisasjonen og Jernbaneverket for «Strekningsanalysen», en løsning som skal hjelpe Jernbaneverket å finne tiltak for å redusere dødsfall og skadde i forbindelse med jernbanenettet i Norge.

Alle finalistene presenterte sine løsninger i forkant, og Roger Schäffer, styremedlem i Dataforeningen Østlandet ledet selve prisutdelingen på slutten av kvelden, etter en bedre BI-middag og sosialt samvær.

Juryen består av Dataforeningens faggrupe for datavarehus og Business Intelligence samt fjorårets vinner. Prisen deles ut til selskaper som kan vise til beste praksis i utvikling, implementering og forvaltning av BI og datavarehus-løsninger. Det gis også pris for den mest inovative løsningen.

Prisen ble delt ut for første gang i 2009.

Innovasjonsprisen: Telenor

Juryens begrunnelse:

«Vinneren av BI-prisen 2014 for beste innovasjon har, i sterk konkurranse, synliggjort en løsning med et formidabelt potensiale med viktige muligheter for både selskapet og sine sluttbrukere. Løsningen er genial i sin enkelhet og forretningsideen er klar.

Juryen understreker at dette er innovasjon med betydelig kundeeffekt. Det leveres på et tydelig fundament hvor målet er mersalg, optimalisering og behovsdrevet segmentering. Alle sider av løsningen er tiltalende, gjennomtenkt og lett tilgjengelig på tross av sin underliggende kompleksitet.

Løsningen er særdeles godt forankret og juryen er imponert over hvordan det lanseres en meget salgsorientert tjeneste i form av en innovativ, robust og fremtidsrettet BI-plattform med en klar og sterk fremførbar topp- og bunnlinjeeffekt.

Løsningen er tett integrert mot andre deler av konsernet og er tilstedeværende igjennom store deler av verdikjeden, ledelsesforankret og har et enormt potensiale for bruksområder for de ansatte i konsernet.

Løsningen har bidratt til å hente ut marginer fra deler av virksomheten som tidligere ikke ble ansett som margingenererende. På denne måten er nye profittkilder skapt gjennom ny innsikt og mulighet for effektmålinger. Løsningen gir konkrete verdirealiseringsforventninger, og det er en forventet ROI på fem ganger investert beløp (NPV) målt over fem år

Juryen er rett og slett veldig imponert over arbeidet nedlagt.»

Beste praksis: Statoil

Juryens begrunnelse:

«Vinneren av BI-prisen 2014 for beste praksis har, i sterk konkurranse, evnet å synliggjøre en moden og avansert løsning med klar og sterk fremførbar topp- og bunnlinjeeffekt.

Løsningen er tett integrert mot øvrig ERP i konsernet og er tilstedeværende igjennom hele verdikjeden, ledelsesforankret og i bruk av en stor andel av de ansatte i konsernet.

Løsningen har bidratt til å hente ut marginer fra deler av virksomheten som tidligere ikke ble ansett som margingenererende. På denne måten er nye profittkilder skapt gjennom ny innsikt og mulighet for effektmålinger.

Løsningen benytter seg av en rekke datakilder som daglig gir en totaloversikt fra hver enkelt drivstoffpumpe til en nærmest 100 prosent korrekt samlet marginberegning for samtlige pumper ved 2.500 stasjoner i syv land. Alt vises direkte gjennom et webgrensesnitt.

Løsningen vil for ett område alene, ha en bunnlinjeeffekt på 15 millioner kroner per år. Salg av menyer, administrasjon av dagligvareprodukter og kredittstyring er noen av områdene som har sett omsetningen og lønnsomhet øke eller risikoen redusert, som følge av BI-løsningen.

Juryen er rett og slett imponert over en godt utviklet, implementert og innarbeidet BI-løsning.»