Småklipp fra it-bransjen

Les dagens nyheter om Data Equipment, BI-pris, Socialboards og Sparebanken Sogn og Fjordanes slanking.

Publisert Sist oppdatert

Gode resultater fra Data Equipment

I løpet av årets tre første kvartaler har Data Equipment hatt en totalomsetning på 59,4 millioner kroner, opp fra 37,2 millioner i 2011.

- Vi har opplevd spesielt sterk vekst innenfor sikkerhetsområdet der vi har inngått flere store kontrakter, sier Egil Jahren, administrerende direktør i Data Equipment i en pressemelding.

Han sier også at han forventer en vekst på omlag 30 prosent i omsetningen i år, og planlegger å utvide staben med to nye stillinger i år.

Data Equipment er norsk partner for blant andre Palo Alto Networks, Extreme Networks, Air Tight og Radiflow.

Rekordstor interesse for BI-pris

Dataforeningens faggruppe for datavarehus og business intelligence, deler årlig ut BI-prisen til selskaper som viser beste praksis i utvikling, implementering og forvaltning av BI-løsninger, og melder om rekordstor interesse for årets pris.

- Dataforeningen ser at norske selskaper befinner seg på veldig forskjellige nivå på denne reisen. de flinkeste bruker sine data effektivt som beslutningsstøtte, mens andre akurat har begynt, sier Anita Steine, leder av årets jury i Dataforeningen.

Årets pris deles forøvrig ut i to kategorier - beste praksis og innovasjon.

- DND ønsker med innovasjonsprisen å være med å støtte utviklingen av smartere beslutningsstøtte, sier Steine i en pressemelding.

Årents finalister for BI-prisen er Det Norske Veritas, Europris, Kommuneforlaget, Storebrand Kapitalforvaltning og Vitus Apotek.

- Dette er en fin spredning av forskjellige bransjer og størrelse på selskaper. Noe som viser at BI er for alle, sier Steine.

Tidligere vinnere av BI-prisen inkluderer Alliansesamarbeidet Sparebank 1, DNB og Det Norske Veritas.

BI-prisen deles ut den 25. oktober i Oslo, og du kan lese mer om prisen på Dataforeningens nettsider.

Nominert til årets startup

Oslo-selskapet Socialboards er nominert til prisen Best Newcomer og Startup of the Year av Nordic Startup Awards.

Selskapet leverer en løsning for kundeservice og tilbakemelding på alle plattformer fra sosiale medier og epost til smartmobiler og nettbrett.

- Vi er jo stolte, glade og spente gründere. Det hadde betydd mye for oss og vinne en slik pris, sier Anne Kristine Grude i Socialboards om nominasjonen.

Andre norske selskaper som er nominert for årets Startup er blant andre Taxibeat, Mcash, Cfengine og Fanbooster.

Alle som ønsker det kan stemme på sin favoritt, frem til 26. oktober. Prisen for beste norske startup deles ut 13. november i Oslo. En oversikt over alle de norske nominerte selskapene finner du på Startup Awards nettsider.

Slanket lubne nettsider

I likhet med mange andre nettsteder, var Sparebanken Sogn og Fjordanes nettsider i ferd med å ese ut med en overflod av informasjon på forsiden, noe som ofte resulterte i at brukerne rett og slett ikke finner frem til den informasjonen de vil ha.

Nå har banken tatt grep, innsett at nok er nok, og slanket nettsidene sine betraktelig.

- Vi spurte kundene og fikk et entydig svar. De oppsøker nettsidene først og fremst for å gå i nettbanken, finne kontaktinformasjon og bruke lånekalkulatoren, sier Reiel Haugland, forretningsutvikler i Sparebanken Sogn og Fjordane.

Han sier at brukerne i stedet ble møtt av markedsføring av bankens tilbud og tjenester.

- Nå får de tjenestene de ønsker seg mest på forsiden, fortsetter Haugland, og legger til at banken slett ikke har gitt opp markedsføringen eller fjernet informasjonen.

Den er i stedet flytte til et mer egnet sted enn forsiden.

- Vi fanger opp kundene etter de har gjort unna regningsbunken. Resultatet er at opp til fem prosent av brukerne klikker seg inn på budskapet, sier Haugland.

Før nettslankingen var det bare omlag 0,2 prosent som fulgte markedsføringslenkene.

Slankekuren av Sparebanken Sogn og Fjordanes nettsider er det Netlife Research som står bak.

- Med sin nesten naivistiske enkelhet kan designet til Sparebanken Sogn og Fjordane minne om noen av de første websidene vi så på internett på 90-tallet. Like fullt virker det meget godt, sier Jostein Magnussen i Netlife Research.

Slankingen har gitt resultater, og daglig bruk av bankens lånekalkulator har for eksempel gått opp med hele 236 prosent.