DELEØKONOMI: Christian Sætherhaug forteller at Gelato Group har latt seg inspirere av selskaper som Uber og Airbnb. De vil sørge for fornuftig ressursallokering for å kutte tidsbruk og kostnader for virksomheters bruk av trykksaker (Arkivfoto)
DELEØKONOMI: Christian Sætherhaug forteller at Gelato Group har latt seg inspirere av selskaper som Uber og Airbnb. De vil sørge for fornuftig ressursallokering for å kutte tidsbruk og kostnader for virksomheters bruk av trykksaker (Arkivfoto)

Tar trykkeribransjen til skyen

Norske Gelato Group lanserer skytjeneste for trykking og levering til 40 land innen 48 timer.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet Gelato Group har vokst opp fra det kanskje mer kjente Optimalprint, et selskap som i flere år har solgt julekort, takkekort og invitasjonskort på nettet.

Nå har de beveget seg over til bedriftsmarkedet. Onsdag lanserte de en ny skytjeneste som knytter lokale trykkerier over hele verden sammen med multinasjonale selskaper.

40 land

Tjenesten lanseres samtidig i Norge, Sverige, Tyskland og Danmark. 

Gelato Globe skal sørge for at multinasjonale selskaper kan laste opp trykkeklart materiale og deretter få det trykket hos et lokalt trykkeri og distribuert til sine internasjonale kontorer innen 48 timer. Enn så lenge har selskapet trykkerier i 15 land, men de leverer til 40.  

– I slutten av året vil vi ha nærmere 50 trykkeri-partnere, forteller markedsdirektør Christian Sæterhaug i Gelato Group.

Gelato Group som har hovedkontor på Fornebu, har håndplukket et utvalg trykkerier rundt om i verden og deretter knyttet dem opp i selskapets skybaserte system for å hjelpe virksomheter med å strømlinjeforme og sentralisere dokumentlagring og trykkeprosesser.

Selskaper skal enkelt kunne laste opp trykkeklare filer i skyen og invitere kolleger fra andre deler av verden til å bestille trykking ved behov. Med noen klikk sendes ordren gjennom Gelato Globes nettverk og deretter til trykkeriet nærmest leveringsadressen. Prosessen kan også utføres via mobiltelefon.

Økomonisk

– Administrasjonstid er de største kostnadene ved trykk, forteller Sætherhaug.

Løsningen skal ifølge markedsdirektøren gi økonomiske besparelser ettersom tidsbruken som virksomheter tradisjonelt har brukt på direkte kontakt med trykkerier blir redusert med mer enn 50 prosent. 

I tillegg skal løsningen redusere shippingkostnader, samt at selskaper kan kutte unødvendige opplag av trykksakene.

Deleøkonomi

– Vi ser på Uber for å få inspirasjon, forteller Sætherhaug. 

– Deleøkonomien, som vi kjenner fra virksomheter som Uber og Airbnb, er nå utvidet til trykkeribransjen gjennom vår revolusjonerende løsning for håndtering av trykksaker, sier gründer og leder for Gelato Group, Henrik Müller-Hansen.

Løsningen skal sørge for fornuftig ressursallokering som skal kutte både tidsbruk og kostnader for virksomheters anvendelse av trykksaker. Minst like viktig er at løsningen er miljøvennlig ettersom den fjerner behovet for å sende trykksaker over store avstander.

400 millioner

Samtidig med lanseringen av Gelato Globe vil Gelato Group også lansere Gelato Cloud, som er en trykkeriløsning for grafiske designere og andre kreatører.  

Ved å bruke en plugin til Adobe kan grafiske designere enkelt tilpasse sitt arbeid etter Gelatos trykkeklare maler og dermed slippe å lage pdf-er.

Gelato Group kunne i 2014 feire en 70 prosent vekst og en omsetning på over 168 millioner kroner. De har stor tro på at også 2015 skal bli et godt år. 

– Vi tror vi kan nå en omsetting på 400 millioner, og få en sterk dominerende posisjon, sier Sætherhaug.