Peter Finden Bamrud skal lede Data & Analytics-gruppen i Innofactor. (Foto: Espen Solli)

Leder stor satsning: – Viktig med nytenkning rundt betydningen av data

Ny leder for data og analyse i Innofactor.

Publisert Sist oppdatert

Peter Finden Bamrud er ansatt som Team Lead Data & Analytics i Innofactor. Eksempler og bruker-caser skal åpne øynene til norske bedrifter som ennå ikke har sett verdien i egne data.

– Innofactor har spennende planer innen data og analyse – et område jeg elsker og har jobbet mye innenfor. Å få sjansen til drive denne satsingen fremover, var en mulighet jeg ikke kunne si nei til, sier Peter Finden Bamrud i en pressemelding. 

Som ny leder for Data & Analytics i Innofactor skal Bamrud stå lede en avdeling som skal gi virksomhetene mer kunnskap om verdiene i egne data.

– Planen er at vi over de neste måneder og år, skal bygges opp et eget data- og analyseteam som skal bistå kundene med å trekke ut mest mulig verdi ut av sine data; en oppgave som ikke blir mindre viktig med den hurtige adopsjonen av kunstig intelligens i næringslivet, sier han.

Må tenke mer på data

Den ferske lederen har jobbet med å bygge og lede et strategisk data- og analyseteam i selskapet Verdane de siste fem årene. I tillegg har han en mastergrad i corporate finance. 

– Brorparten av norske selskaper kan med god samvittighet fokusere mer på å utnytte dataene sine bedre, både fra et teknologisk og strategisk ståsted, sier Bamrud.

Det betyr at man må tenke lenger om data enn det man vet fra før. 

– Nå som kunstig intelligens-bølgen kommer blir det viktig med nytenkning rundt betydningen av data, og stille spørsmål rundt hva det betyr for virksomhetens strukturerte og ustrukturerte data. Bruk av data i denne sammenhengen vil gi store muligheter for selskapene – både for de som ligger litt bakpå og skal tette gapet, men også for de som skal ta det neste steget for å hente mer nytte ut av egne data.

Strategisk viktig

For administrerende direktør Jørn Ellefsen er data og analyse er et strategisk viktig område for selskapet.

– Vi ser store muligheter i det norske markedet, spesielt drevet frem av generativ AI som virkelig har eksplodert den siste tiden. I løpet av et par år vil Data & Analytics bli en betydelig enhet bestående av 15-20 personer som vil jobbe tett med resten av det nordiske Data & Analytics-teamet på ca. 100 personer, sier han.

Hjelpe arbeidshverdagen

Bamrud påpeker at det kan være vanskelig å identifisere tradisjonelle KPI-er. 

– Det som trigger de ansatte er brukeropplevelsen, og forståelsen av hva data kan hjelpe den enkelte med i sin arbeidshverdag. Da må vi gi råd via eksempler og bruker-caser. Jeg gleder meg til å løse kundenes problemstillinger med en strategisk tilnærming for hvordan data og analyse kan benyttes for å pushe virksomhetene videre, avslutter Bamrud.