Derfor bør Mindoktor bestå
HELSELEDER: Mye blir enklere når man ved enkle helsespørsmål kan ha kort kontakt med legen.
Mindoktor.no er en løsning som gir fastleger og pasienter mulighet til å kommunisere gjennom epost på et sikret system. Løsningen risikerer nå å dø en stille død, fordi det ikke er penger å tjene for selskapene som står bak, Dips og Profdoc (sistnevnte har blitt en del av Compugroup Medical Norway). Ifølge Tor Arne Viksjø i Dips brukes løsningen av under ti prosent av fastlegene i Norge.
La oss tygge litt på dette. I 2011 bruker altså under ti prosent av norske fastleger epost i kontakt med sine "kunder". Det er for lite. Dette er enkel teknologi med gevinst både for behandler og pasient, selv om sikring av følsomt innhold selvsagt er viktig.
Mye blir enklere når man ved enkle helsespørsmål kan ha kort kontakt med sin fastlege. Man kan skrive en epost når det passer, for eksempel etter jobb, og man slipper å sette av en halv dag for å sitte på et venterom. Det sparer også samfunnet penger på.
Få Computerworlds nyhetsbrev om helse og it
Det er derfor merkelig at utrullingen av et slikt viktig verktøy overlates til to forholdsvis små norske aktører, som nå altså vurderer å legge alt på is fordi pengene uteblir.
Her dukker Norges store "pilotspøkelse" opp. Alt for ofte ser vi at potensielt gode løsninger, ofte utviklet med statlig støtte, forsvinner etter en kort pilotfase. Det må bli slutt politisk dilldall, manglende resurser og krangling om hvem skal ta initiativet og regningen. I Samhandlingsreformen satses det på forebygging. Fastlegen skal få en mer sentral rolle i helsesektor. Da må fastlegene selvsagt ha verktøyene som skal til for å skape en tettere dialog med befolkningen. En epostløsning er et enkelt, billig og meget effektiv bidrag til dette.
Vi bør stille krav om at alle innbyggere i Norge innen slutten av 2012 har mulighet til direkte kommunikasjon med fastlegen sin på epost!
Meld deg på Healthworld-konferansen her!